Vragen? Bel 06 – 160 749 53 of mail mij info@jarnoduursma.nl

Vragen? Bel of mail mij

Dé nummer 1 spreker over innovatie

Ben je op zoek naar een spreker over innovatie? Ik ben een van de meest geboekte sprekers die vertelt over innovatie. Ik doe niets liever dan mijn publiek meenemen in het landschap van digitale trends. Inspireren wat de impact gaat zijn van technologie op mens, bedrijf en samenleving. Met een helder kader en prikkelende voorbeelden inspireer ik tot nieuwe ideeën en geef ik een prikkelende blik in de toekomst. Met een krachtige boodschap, maar zonder de realiteit en het menselijk aspect uit het oog te verliezen.

  • Organiseer je een evenement?
  • Zoek je een inspirerende spreker?
  • Zoek je een spreker die het publiek op het puntje van z’n stoel laat zitten?

Dan ben je bij mij aan het juiste adres.

Spreker over innovatie

  • Inspirerend
  • Verhelderend
  • Aanzetten tot denken en doen
  • Meerdere perspectieven

Waarom Jarno?

  • Zonder uitzondering krijgen mijn lezingen een hoge beoordeling
  • Ik ben optimistisch, energiek en heb een gepast kritische blik.
  • Het lukt me heel goed om alle onderwerpen begrijpelijk uit te leggen.

Contact opnemen?

 

ProRail
Rabobank
Randstad
Gemeente Amsterdam
VolkerWessels
Gasunie
Politie
UMCG
PwC
Wolters Kluwer
NRC
Van Lanschot Kempen
Openbaar Ministerie
VGZ
ANVR
ING
ABN Amro
Ernst Young

Waarom Jarno?

Wie is Jarno Duursma? Lees alles over zijn achtergrond als spreker, schrijver en tech-expert.

Over Jarno Duursma

Waarin onderscheidt Jarno zich van andere sprekers? Lees meer over zijn drijfveren, ervaring en presentatiestijl.

Waarom Jarno Duursma?

Jarno Duursma is een onafhankelijk technologie- expert, publicist, onderzoeker en spreker op het gebied van digitale technologie. Hij schreef vier boeken, onder andere over kunstmatige intelligentie, creatieve machines, deepfake technologie en blockchain. Jarno is veelvuldig te zien in dagbladen en landelijke media zoals EenVandaag, NOS, RTL4 en schrijft opinie-artikelen voor onder andere FD, NRC en Volkskrant. Hij is officieel LinkedIn top Voice op het gebied van AI en maker van de ‘listening to the future’ tech-podcast en de ‘Trending in Tech’ nieuwsbrief.

Spreker Innovatie

Bent u op zoek naar een spreker over innovatie? Laat Jarno u meenemen in een lezing over technologische innovatie.

Voor veel bedrijven is het een absolute noodzaak: innovatie. Maar waar begin je met innovatie? Hoe krijg je medewerkers geïnspireerd om mee te denken over innovatie binnen het bedrijf? Soms is het dan goed om een spreker uitnodigen die kan vertellen over technologische innovatie bij bedrijven wereldwijd. Een goede spreker laat voorbeelden zien van innovatie zodat het concreter wordt voor het publiek. Als bedrijf zou je graag willen dat iedere medewerker zijn of haar verbeeldingskracht gebruikt om innovatie te starten of te versnellen. Uw medewerkers maken immers de innovatie mogelijk.

Innovatie bijeenkomst

Jarno motiveert uw medewerkers en laat hen zien dat het mogelijk is om innovatief te zijn binnen hun eigen bedrijf of bedrijfstak. Hij moedigt hen aan om buiten de kaders te denken.

Jarno is een goede spreker omdat hij weet hoe hij de toon moet zetten en zijn publiek op zijn gemak kan stellen. Hij begrijpt dat innovatie moeilijk kan zijn, maar tegelijkertijd maakt hij het heel concreet. Een goede spreker gebruikt eenvoudige taal en laat zien dat innovatie niet alleen over technologie of producten gaat, maar ook over mensen.

Jarno als spreker

Jarno gebruikt zijn expertise als tech-expert om inzicht te geven in hoe u technologie kunt gebruiken om te innoveren. Hij laat zien dat elk bedrijf kan profiteren van het gebruik van technologie en het effectief inzetten ervan.

Jarno is een populaire spreker over innovatie omdat hij concrete voorbeelden geeft van technologische ontwikkelingen die bedrijven in hun eigen omgeving kunnen gebruiken. Dit helpt werknemers te begrijpen wat innovatie betekent en hoe ze het kunnen gebruiken in hun dagelijkse werk. Een goede spreker laat immers voorbeelden van innovatie zien, zodat het concreter wordt voor het publiek. Als bedrijf wil je graag dat iedere medewerker zijn of haar fantasie gebruikt om innovatie te starten of te versnellen.

Soms hoef je het wiel niet helemaal opnieuw uit te vinden, maar kun je geïnspireerd raken door de innovatie die plaats heeft gevonden bij andere bedrijven. Jarno Duursma kan u daar meer over vertellen. Hij is als spreker energiek, inspirerend, nuchter en kan alles begrijpelijk uitleggen.

Technologische innovatie

Technologische ontwikkeling is een bron van innovatie, de motor van vernieuwing.

Innovatie wordt vaak gezien als een belangrijk onderdeel van de groeistrategie van een onderneming. Bedrijven die innoveren en nieuwe producten of diensten ontwikkelen, kunnen een concurrentievoordeel behalen ten opzichte van bedrijven die dat niet doen. Dit kan leiden tot een betere kwaliteit, een hogere klanttevredenheid en een grotere winstgevendheid van het bedrijf.

Je zou kunnen denken dat innovatie alleen nodig is voor jonge bedrijven met nieuwe ideeën, maar eigenlijk moet elk bedrijf innoveren om concurrerend te blijven op de huidige markt. Zelfs gevestigde bedrijven moeten hun producten of diensten voortdurend aanpassen om in te spelen op de veranderende eisen van de consument, nieuwe technologieën enzovoort.

In de snel veranderende wereld van vandaag moeten bedrijven meer dan ooit innoveren. Innovatie is nu een belangrijke motor voor het succes van bedrijven. Het is niet langer voldoende om gewoon beter te zijn dan je concurrenten. Je moet ook beter en sneller zijn dan zij.

Er zijn veel voorbeelden van technologische innovaties die ons leven hebben veranderd. Neem bijvoorbeeld het internet, dat onze samenleving in positieve zin volledig heeft veranderd. We kunnen gemakkelijk met elkaar communiceren, toegang krijgen tot informatie uit de hele wereld en zelfs online producten bestellen. En kunstmatige intelligentie, wat ons extra cognitieve capaciteiten geeft. Jarno Duursma vertelt u er graag over.

Interview Dunya (13) Antoniuscollege Gouda.

 

Waarom zijn bedrijven zo actief met het onderwerp innovatie?

Innovatie betekent vernieuwing, verandering. Je bent dan als bedrijf bezig met nieuwe ideeën of om je product te verbeteren. Je bent steeds op zoek naar nieuwe kansen. Dat betekent dat je als bedrijf ook nieuwe producten maakt of processen verbetert. Dat zijn voor bedrijven belangrijke zaken om te doen. Innovatie betekent dus niet alleen dat je een nieuw product maakt, maar ook dat je soms kiest voor een nieuwe invalshoek bij een bestaand product of dienst. Wanneer je beter en sneller innoveert dan je concurrent, dan liggen er gewoon veel kansen. Je krijgt meer marktaandeel, een hogere omzet en betere medewerkers.

Kunt u voorbeelden noemen van innovatie bij bedrijven?

Natuurlijk! Apple is een bedrijf geweest dat steeds op zoek was naar innovatie. Nieuwe toepassingen op je smartphone, software en op je computer. Hun grootste succes is natuurlijk de iPhone. Het product is innovatief en veel software die erop gebruikt wordt is ook innovatief. Het heeft ervoor gezorgd dat we veel meer zaken digitaal kunnen afhandelen.

Hoe bedrijven in de coronapandemie zijn overgeschakeld van fysiek overleg naar video-overleg, is natuurlijk ook een vorm van innovatie. De omstandigheden vragen om nieuwe toepassingen en wanneer deze snel worden geïmplementeerd, is er ook sprake van innovatie. Je ziet nu heel veel innovatie op het gebied van kunstmatig intelligente software. Slimme software is nu zelfs in staat tot het schrijven van teksten, e-mails en marketingoffertes. Je kunt met een tekstuele beschrijving nieuwe afbeeldingen en foto’s maken. In de toekomst zul je met simpele tekstuele beschrijvingen hele video’s en muziekstukken kunnen maken. Daar zit op dit moment de echte innovatie. Maar zoals gezegd: ook wanneer je een bestaand product een klein beetje verbetert, noemen we dat innovatie.

Bent u zelf ook bezig met innovatie?

Jazeker. Ik probeer mijzelf als persoon, maar ook mijn producten en diensten steeds te verbeteren. Ik ben auteur en spreker, dus mijn hele bedrijf is afhankelijk van mijn persoon. Dat betekent dat wanneer ik als persoon mij ontwikkel, dat dat ook een vorm van innovatie is wat mij betreft. Een concrete innovatie heb ik gedaan tijdens de coronapandemie. Met deepfake technologie heb ik een avatar van mijzelf laten maken en mijn stem gekloond. Wanneer je tekst typt op een toetsenbord, heb je een paar minuten later een video van mijn avatar die deze tekst voorleest. Ik heb toen onderzocht: in hoeverre ben ik als spreker te vervangen door dit soort kunstmatig intelligente software? Ik vind het een interessante innovatie, maar het werd ook al snel duidelijk dat ik als spreker niet echt te vervangen ben. Na 2 minuten worden dit soort video’s gewoon saai. Ook ben ik in mijn presentaties bezig met innovatie. Voor mijn presentaties gebruik ik voor mijn slides bijvoorbeeld software om van tekstuele beschrijvingen afbeeldingen te maken. Ook gebruik ik in mijn presentaties muziek wat gemaakt is door kunstmatig intelligente software. Ook ben ik nu aan het experimenteren met kunstmatig intelligente software wat in staat is om teksten te schrijven. Maar ook daar merk ik: de software bezit natuurlijk niet mijn deskundigheid.

Wat zou u bedrijven willen adviseren die zich bezighouden met innovatie?

In ieder bedrijf heb je een paar mensen die zich bezighouden met innovatie. Hun kern houding, instelling is: alles onderzoeken. Dat zijn de mensen die bij een nieuw softwarepakket relatief lang bezig zijn om alles te bekijken, aan te klikken en te onderzoeken. Terwijl hun collega’s de software gewoon gebruiken. Na verloop van tijd zie je dat hij de onderzoekers slimme trucjes, hacks weten toe te passen in de software. Ze werken dan sneller en efficiënter.

Ik zou deze instelling, dit gedrag, deze grondhouding stimuleren onder bestaande medewerkers. Durf te experimenteren! Dat betekent ook: binnen in je bedrijf een klimaat creëren waarin gekke ideeën mogen worden rondgestrooid en je daar niet gek door wordt aangekeken. Dat is de kern van innovatie: een leuke club mensen bij elkaar die in vertrouwen werkt aan innovatie, vernieuwing. Een veilige, creatieve atmosfeer van gelijkgestemden en vreemde eenden in de bijt. Dit heb ik overigens niet wetenschappelijk onderzocht, maar dit zie ik uit eigen ervaring. Innovatie is niet iets technisch, maar komt uit de mensen die werken in je organisatie. Het kan dus zeker geen kwaad om bij je volgende vacature iemand aan te nemen met een volledige andere kijk op zaken. Dan gaat de innovatie in je bedrijf waarschijnlijk ook sneller.