Lezing Smart Assistants & Chatbots

Ik schreef een boek over Kunstmatige Intelligentie en Chatbots: de digitale butler. (Top 10 Managementboek.nl)

‘Alexa, Siri en andere virtuele assistenten zullen van onpersoonlijke robots veranderen in entiteiten die onze gewoonten, routines, hobby’s en interesses even goed – of zelfs beter – kennen als onze naaste vrienden en familieleden.’
Liraz Margalit, TechCrunch

Deze lezing gaat over de opmars van conversational technology, chatbots en digitale assistenten. We kunnen steeds makkelijker en beter in gesprek met kunstmatig intelligente systemen om ons heen. In allerlei websites, apps en apparaten zit de mogelijkheid om er digitaal mee te converseren. Het is absoluut een trend die zeer serieus te nemen is. Er werken op dit moment bijvoorbeeld tienduizend mensen aan de digitale assistent van Amazon, Alexa.

Digitale assistenten gaan ons in de toekomst antwoorden geven op vragen waarvan we niet eens wisten dat we ze hadden. Ze gaan onze hulp aanbieden voordat we wisten dat we hulp nodig hadden. Digitale assistenten gaan onze agenda herschikken op basis van een binnengekomen voicemail. Ons telefoon-abonnement vernieuwen op basis van ons datagebruik. Ze gaan e-mails namens ons beantwoorden.

Mensen die moeite hebben met persoonlijk contact, gaan vriendschap ervaren met dit soort digitale assistenten. Een kletspraatje zal steeds meer tot de mogelijkheden behoren.

‘Synthetische vriendschap’ wordt daardoor een serieus verschijnsel in de nabije toekomst. Grote sommen geld en expertise worden beschikbaar gesteld om digitale assistenten ‘empathischer’ te maken. Ze zijn steeds beter in staat emoties te herkennen uit spraak. Want hoe beter het systeem emoties herkent van de gebruiker, hoe gebruiksvriendelijker het zal reageren. Voor sommigen is een synthetische vriendschap overzichtelijker dan echt menselijk contact.  Kan menselijk contact worden vervangen door computers en robots? Waarom eigenlijk niet?

Is alles dan halleluja? Zeker niet. Menselijk gesprek kunnen nabootsen is voor een kunstmatig intelligent systeem heel moeilijk. Daar zijn de deskundigen het inmiddels wel over eens. Maar betekent niet dat we deze trend minder serieus moeten nemen. In deze lezing hoort u alles over bots, conversational technology, voice technology en het tijdperk wanneer het vanzelfsprekend is dat ze met slimme machines in gesprek zijn.

AI: De Digitale Butler

Artificial Intelligence (AI) of kunstmatige intelligentie is een technologie die machines taken laat uitvoeren die eerder alleen mensen konden doen. De afgelopen jaren zit de ontwikkeling van AI in stroomversnelling en is de toepassing ervan overal in de maatschappij aan het doordringen.

Chatbots zijn slimme stukjes software waarmee je in gesprek kunt gaan. Zij geven antwoorden op vragen, nemen je daarna werk uit handen of doen suggesties. Een virtuele digitale dienstknecht via text-messaging. We zijn onderweg naar een tijdperk waarin wij in gesprek gaan met kunstmatige intelligentie in een H2A-omgeving (human to algorithm) – met chatbots, virtuele persoonlijk assistenten en andere vormen van conversationele technologie.

We zien de virtual personal assistant steeds vaker om ons heen zoals Amazon Alexa, Apple Siri, Google Home of Microsoft Cortana.

De Intelligent Agent heef de toekomst!

Zelflerende bots

Zelflerende AI-systemen worden steeds beter in menselijke vaardigheden, bijvoorbeeld het herkennen van spraak, afbeeldingen en gezichten. We kunnen deze vaardigheden dan ook niet meer zien als louter menselijke vaardigheden. Sterker nog: je zou kunnen zeggen dat KI-systemen zich meer bewust worden van wie we zijn, wat we doen, waarom we dat doen en wat we willen. Hierdoor zijn ze in staat om te functioneren als persoonlijke assistent, als digitale butler.

Mijn drie publicaties over kunstmatige intelligentie.

Kenmerken Lezing Jarno

  • Energiek en inspirerend
  • Compact en prettig tempo
  • Begrijpelijk uitgelegd voor iedereen
  • Nuchter en gezond kritisch
  • Veel voorbeelden

Mijn meest recente lezingen:

  • Inspirerende online sessie voor thuiswerkende medewerkers. (Marketing)
  • Online congres over innovatie met alle stakeholders. (ICT en Publieke Dienstverlening)
  • Online medewerkersbijeenkomst over digitale transformatie. (Zakelijke Dienstverlening)
  • Europese bijeenkomst over de frontlinie van technologie en patenten. (Europees Non-profit)
  • Aftrap strategisch plan voor komende 5 jaar. (Woningbouw)
  • Aftrap Heidag management. (ICT dienstverlener)
  • Online paneldiscussie: technologie en corona. (Financiele Dienstverlening)

Als spreker voor (online) event.

Vertel mij iets over je bedrijf, je medewerkers, je relaties, je doelstelling en ik zorg voor een inspirerende, motiverende lezing. Wil je relaties samenbrengen, je medewerkers online inspireren, een aftrap doen voor een creatieve sessie, een ‘online energyboost’ geven of met het managementteam een strategisch plan maken? … Vul dan het contactformulier in en ik neem snel contact met je op.

"Jarno was de afsluitende gastspreker op onze klantendag. Hij gaf een vlotte presentatie met praktische voorbeelden van technologieën die soms nog wat ongrijpbaar lijken. Het was voor ons belangrijk dat onze klanten zich goed in konden beelden hoe zij nieuwe technologieën zouden kunnen toepassen in hun eigen business. Daar is Jarno zeker in geslaagd. Het was een informatieve, interessante, maar ook vermakelijke afsluiting van de dag. Bedankt!"
Veronique van Rosmalen
MySolution
Veronique van Rosmalen
"Jarno heeft ons meegenomen in de snel veranderende digitale wereld met de nadruk op kunstmatige intelligentie. Tijdens zijn verhaal heeft hij een duidelijke link gemaakt naar onze business wat het niet alleen erg interessant maar ook nog eens zeer relevant maakt. Zeker een toegevoegde waarde voor ons als inspiratie maar ook als reminder dat het belangrijk is om te weten wat er allemaal om ons heen gebeurd zodat wij hier als bedrijf ook beter op in kunnen spelen."
Tim de Vos
Unilever food solutions
Tim de Vos