Spreker Metaverse

Facebook heeft haar naam veranderd in ‘Meta’. Met deze rebranding wil het sociale media bedrijf zich profileren als ‘Metaverse’ bedrijf. De metaverse: het is niet alleen het laatste buzzword maar er is ook echt iets aan de hand. Facebook noemt zichzelf een ‘Metaverse First’ company’. Ook Microsoft richt haar pijlen op de metaverse.

In deze actuele lezing laat ik je kennismaken met de metaverse.

Je zou de metaverse kunnen zien als de volgende fase van het huidige internet: het (nu nog) tweedimensionale, platte internet verandert naar een driedimensionale, ruimtelijke vorm. Zo divers en breed als het huidige internet is, zo wordt ook de metaverse, maar in nog sterkere mate. We gaan van het web van pagina’s naar het web van ruimtelijke plekken. Pagina’s zijn voor documenten en informatie, coördinaten zijn voor activiteiten en ervaringen.

Zoals social media het statische internet hebben veranderd, zo verandert na verloop van tijd belangrijke onderdelen van het huidige internet naar de metaverse.

In deze video leg ik in een paar minuten helder uit wat de metaverse is en waarom daar nu zoveel aandacht voor is.

Onderdelen lezing metaverse:

  • Wat is de metaverse?
  • Waarom is er nu zoveel belangstelling voor de metaverse?
  • Wat zijn bestaande initiatieven van de metaverse?
  • Wat zijn de succesfacturen van de metaverse?
  • Gaat Facebook de baas worden over de metaverse?
  • Wat is de rol van NFT-technologie, DeFi en cryptovaluta in de metaverse?
  • Is de metaverse altijd in een virtuele 3D wereld?
  • Wat zijn de verdienmodellen van de metaverse?
  • Wat is de rol van de avatar in de metaverse?
  • Waarom wordt er zoveel gesproken over Web 3.0? Wat is dat?
  • Waarom wordt Web 3.0 gezien als het ‘internet van waarde’?
  • Wat zijn de nadelen, beperkingen en risico’s van de metaverse?
  • Welke ethische vragen roept de metaverse op?
  • Welk probleem lost de metaverse op?

Als spreker ben ik inmiddels meerdere keren geïnterviewd over de metaverse. Kijk hiervoor bij mijn overzicht ‘Jarno in de media’.

Hieronder een selectie van metaverse media optredens:

Welkom in de Metaverse

De metaverse is dus een virtuele wereld die alle andere virtuele deelwerelden met elkaar verbindt en waarin gebruikers cross-platform hun activiteiten kunnen ontplooien. Er zal veel overeenkomst zijn met de bestaande fysieke wereld. Het digitale karakter van de metaverse creëert echter oneindig veel nieuwe mogelijkheden; zoals het aannemen van verschillende verschijningsvormen (avatars) of het tarten van de begrenzingen in de fysieke wereld zoals kunnen vliegen of kunnen wisselen van lengte, vorm, uiterlijk. Als gebruiker, individu, avatar zul je kunnen deelnemen aan verschillende virtuele werelden.

Lees ook mijn artikel in Het Parool over de metaverse en een interview door het YouTube kanaal 7DTV: In welke vorm gaan we Metaverse gebruiken?  

Wat klanten zeggen

"Voor de eerste editie van ons online digital marketing event bij Achmea heeft Jarno een lezing gegeven over synthetische media en deepfakes. Jarno brengt met veel energie de boodschap over en maakt het onderwerp erg toegankelijk, ook voor collega’s die weinig digital kennis hebben. Met behulp van sprekende voorbeelden word je helemaal meegenomen in de wereld van deze nieuwe technologie."
Kimberley van Hulst
Digital Marketeer Achmea
Kimberley van Hulst
"Aantrekkelijk, helder en gebalanceerd - zo zou ik Jarno Duursma’s lezing karakteriseren. Te vaak beloven trendwatchers vooral gouden bergen over de toekomst. Jarno Duursma spreekt inspirerend over toekomstige digitale trends, maar met de noodzakelijke kritische reflectie, en altijd met oog voor de mens."
Bennie Mols
Science & Technology journalist
Bennie Mols

Geselecteerde blog:

Wat is de Metaverse? Complete uitleg over de Metaverse

Wat is de Metaverse? Complete uitleg over de Metaverse

Wat is de metaverse? De metaverse is een netwerk van virtuele driedimensionale werelden die er permanent is. De gebruiker of bezoeker van de metaverse krijgt er een gevoel van individuele aanwezigheid (al dan niet vertegenwoordigd door een avatar) en ruimtelijk bewustzijn. Het is een nieuwe fase van het internet, net zoals social media dat was voor het gewone internet.

Mensen kunnen hier ontmoeten, bijvoorbeeld om elkaar te leren kennen, te netwerken, nieuwe vaardigheden te leren, relaties op te bouwen, producten en diensten te leveren, samen te werken, te ontspannen, te gamen, te shoppen en te consumeren. De metaverse biedt ook de mogelijkheid om zelf te bouwen, te creëren en te participeren in een virtuele economie.

Lees verder

Geselecteerde podcast: