De toekomstige impact van AI op jouw werk (en wat jij vandaag kunt doen).
Veel mensen zijn nu al verbaasd over de mogelijkheden van AI en de impact ervan op hun werk. Maar dit is nog maar het begin. Binnen nu en 10 jaar draait er een softwaresysteem op je computer dat taken net zo goed kan uitvoeren als je gemiddelde collega. En dan is 10 jaar nog een voorzichtige voorspelling.
Laat dat nog maar eens tot je doordringen.
En nee, ik wil je niet bang maken. Wel waakzaam.
Jouw nieuwe digitale collega
AI heeft nu al een enorme impact op kenniswerkers. En de meeste mensen die op kantoor zitten, doen kenniswerk. Oftewel: complexe informatieverwerking. Dat is precies het werk waar dit soort systemen steeds beter in worden. Met generatieve AI kunnen we daarbij ook nog eens processen automatiseren die eerder nooit te automatiseren waren.
Binnen nu en 2 jaar heb jij al een digitale assistent die meekijkt op je scherm en je van alles uit handen neemt. Deze assistent kan bijvoorbeeld e-mails voor en namens jou beantwoorden, maar ook een gepersonaliseerd nieuwsoverzicht aan je voorlezen.
Je krijgt er een digitale ‘collega’ bij die vóór een vergadering alle documenten heeft gelezen, de notulen voor je maakt en snel antwoord kan geven op alle vragen in de vergadering.
Artificial Capable Intelligence
We krijgen in de toekomst ACI; Artificial Capable Intelligence. Dit systeem is voortdurend zelfstandig taakjes voor je aan het uitvoeren en checkt regelmatig bij je in:
· “Ik zoek een bestand voor je. Bedoel je bestand A of B?”
· “Je vorige rapport was ook bedoeld voor de Spaanse afdeling. Wil je ook dit rapport vertalen naar het Spaans?”
· “Ik heb een e-mail voor je geschreven. Kan ik die zo versturen?”
Deze systeem heeft alle contracten, notulen, aanbestedingen, notities en e-mails van je bedrijf gelezen en kan daar inzichten uit halen. Het systeem wordt een verlengstuk van je brein. Het geeft je antwoorden, zelfs al voordat je wist dat je een vraag had.
AI wordt net zo goed als je gemiddelde collega
Sam Altman van OpenAI zegt hierover:
“Wat je echt wilt, is een superbekwame collega die alles weet over mijn hele leven, elke e-mail, elk gesprek dat ik ooit heb gehad, maar niet voelt als een verlengstuk. Deze collega zou sommige taken direct kunnen aanpakken en bij complexere taken terugkomen met vragen als dat nodig is.”
Dát is onze toekomst. Een AI systeem dat net zo goed is als je gemiddelde collega. En dat gaat een enorme impact hebben op de arbeidsmarkt.
Bedrijven kunnen dit soort systemen opschalen zodat ze opeens heel veel digitale ‘medewerkers’ aan het werk hebben.
Wat kun jij doen?
Een aantal dingen. Vooral niet stil blijven zitten, maar om je heen kijken. Naar wat AI allemaal kan. En of het van invloed is op je werk.
Schrijf bijvoorbeeld 20 taken op die jij op een doorsneedag doet. En kijk welke taken AI kan verbeteren of versnellen. Welke van je huidige taken gevoelig zijn voor overname door AI. En welke écht menselijk zijn.
Maar zorg er vooral voor dat jij niet de GEMIDDELDE collega wordt, aangezien AI dat werk gaat doen.
Zorg vooral, hoe cliché ook, dat jij de beste versie wordt van jezelf. Dat jij je talent volledig benut. Dat je voelt waar je drijfveer zit, waar je kracht zit. Waarin jij beter bent dan je collega’s. Waarin jij je onderscheidt van anderen. Waar jij in de top van je piramide zit. Waar jij de Max Verstappen bent in je werk. Dat moet je focus zijn.
Daar ben je namelijk onverslaanbaar. Zeker wanneer je AI zelf gaat gebruiken om een nog betere versie van jezelf te worden. Om bepaalde taken beter en sneller te doen met AI.
Wat vraagt het van werkgevers?
Over een paar jaar kun je niet meer groeien als bedrijf zonder de inzet van AI. Je moet AI in je gereedschapskist hebben om betere producten te bedenken, nieuwe diensten te creëren en strategisch slimme zetten te maken. Doe jij het niet? Dan je concurrent wel.
Gebruik AI echter niet om mensen te vervangen maar om je medewerkers te laten excelleren in hun werk. De beste versie van zichzelf te laten zijn.
Laat ze zien en ervaren hoe ze AI als powertool kunnen inzetten. Hoe ze het als versterking en aanvulling kunnen gebruiken. Om beter te worden in hun werk, meer te kunnen doen en meer voldoening te ervaren.
Zo haal je het beste uit AI én uit je mensen.