Vragen? Bel 06 – 160 749 53 of mail mij info@jarnoduursma.nl

Vragen? Bel of mail mij

Gebruik van ChatGPT op school is fraude?

Ik moet toch even iets kwijt over het gebruik van AI in het onderwijs…

Docenten beoordelen output van leerlingen anno 2024 ongelofelijk vaak als ‘fraude’ of ‘plagiaat’ wanneer er ChatGPT is gebruikt, zelfs als de inhoud feitelijk juist is. Ik begrijp dat niet goed. Voor mij voelt het als een achterhoedegevecht. De geest is uit de fles. AI moet een onderdeel worden van het onderwijs. En het liefst zo snel mogelijk.

Gezond verstand gebruiken bij de implementatie ervan? Goed. Kritisch zijn op nieuwe lesmethoden? Prima! Maar de weerstand die ik steeds tegenkom? Soms een surrealistische ervaring.

ChatGPT is de rekenmachine van de taal. Het brengt je sneller naar een antwoord als je vertelt wat hij moet doen. Het is een handige tool om het onderwijs mee te verbeteren, bijvoorbeeld omdat studenten zich er onderzoeksvaardigheden mee aanleren.

Is het gebruik van ChatGPT ‘fraude’? Dan is het gebruik van de rekenmachine, Wikipedia, Google zoeken, het Engelse woordenboek en Google translate dat ook.

We weten dat er ook weerstand was tegen de rekenmachine en de computer. Inmiddels zijn we ons ook bewust hoe deze technologieën het onderwijs hebben verrijkt.

Als je als docent bezorgd bent dat studenten door het gebruik van ChatGPT zich de stof niet goed eigen maken of de teksten klakkeloos overnemen, dan moet je je werkwijze en de manier van toetsen aanpassen. Dan ben jij aan zet. Dan moet jij iets doen. Uiteindelijk moet jij ze leren hoe ze er het beste mee om kunnen gaan.

En even een update: als je denkt dat teksten schrijven met ChatGPT de ‘golf van verandering’ is, er komt nog meer. Ik kijk even met jullie vooruit…….

AI-software als kennisdocent.

Nu al zijn er veel voorbeelden van hoe software in staat is om op een natuurlijke manier bepaalde kennis over te dragen en leerlingen informatie bij te brengen. Met een menselijke stem en rustige uitleg.

Kijk maar eens hoe ChatGPT begeleiding geeft bij het maken van een som.

En in deze video legt het systeem stap voor stap (!) wiskundesommen uit. Laat dat even tot je doordringen. Dat betekent nogal wat. Zoals een manager bij een hogeschool laatst tegen mij zei na mijn presentatie: ‘dit is echt ontwrichtend’.

Nog een voorbeeld. Hier zie je hoe je NotebookLM van Google kunt gebruiken om een podcast te creëren van lesstof die je moet beheersen. Je uploadt de informatie en twee stemmen leggen in een gesprek uit waar de lesstof over gaat. Dat gaat erin als boterkoek.

Met 1 extra druk op de knop heb je een studiegids en een lijst met veelgestelde vragen en bijbehorende antwoorden..

Je kunt bij NotebookLM zelf vragen stellen en de koers van het gesprek veranderen. De software maakt enkel gebruik van de door jou aangeboden stof, hallucineert nagenoeg niet.

NotebookLM is 24/7 beschikbaar, nooit moe, nooit chagrijnig, nooit uitgeblust en geeft je nooit een ‘dat je dat nou nog steeds niet snapt’ blik.

AI als kennisdocent. Dat is de toekomst.

Net zo normaal als het nu is voor studenten om YouTube-video’s te kijken om bepaalde stof onder de knie te krijgen, zo normaal wordt het dat bepaalde concepten in de toekomst worden uitgelegd door AI-software.

Het kenniswerk van de docent zal dus steeds meer worden overgenomen door slimme software.

Je zou dat gegeven als docent ook als bevrijding kunnen zien. “Hoera, ik weet heel weinig!” Het vraagt dus van docenten een andere manier van kennisoverdracht en een andere manier van toetsen. Dat zou dus ook een bevrijding kunnen zijn. Nooit meer voor de driehonderdtweeënvijftigste keer iets hoeven uitleggen. Heerlijk.

De rol van de docent gaat dus veranderen. De docent wordt meer een coach. Niet de persoon die alles weet, maar iemand die regie voert, de stip op de horizon zet, coacht, toetst, bedenkt, ondersteunt, verbindt, controleert en stimuleert.

Het is echt een kwestie van terug naar de tekentafel. Wie zijn wij? Wat willen we bereiken? Wat is ons doel? Waarom bestaan wij?

Gelukkig ken ik ook voldoende docenten die het gebruik van AI aanmoedigen. Die hun studenten opdrachten laten maken met ChatGPT en leerlingen zelf laten controleren wat waarheid is en wat niet. Of docenten die een lesprogramma laten samenstellen met behulp van AI.

Het zijn interessante, spannende, uitdagende tijden voor het onderwijs. Dat realiseer ik mij als geen ander. Maar ChatGPT fraude of plagiaat noemen, dat vind ik echt een zwaktebod. En stelselmatig en fanatiek deze ontwikkelingen tegenhouden, vind ik belachelijk; daar doe je leerlingen / studenten tekort mee en indirect jezelf ook als docent.

Dus kijk of je deze mindset kunt omarmen. Haal diep adem en laat los wat niet meer dient en verken deze nieuwe koers.