2. Je hart is business
Belangrijk ondernemersadvies: volg je hart. Dat is een enorm cliché, ik weet het. Maar het is ontzettend belangrijk dat je iets gaat doen wat je vervulling geeft. Waar je warm voor loopt. Als je veel tijd en energie gaat steken in wat je doet, zorg er dan voor dat het leuk is.
Dat heeft drie voordelen: allereerst brengt het je simpelweg levensgeluk. Ten tweede is het kiezen met je hart heel goed voor je ‘sales’. Potentiële klanten herkennen het namelijk meteen wanneer je ergens enthousiast over bent en gemotiveerd bent. Je geeft je positieve energie als het ware door. En dat is een goede langetermijnstrategie, want het betaalt zich uiteindelijk terug.
Ten derde is het kiezen met je hart heel erg goed voor de ontwikkeling van je eigen expertise, voor je vooruitgang. Omdat je iets doet wat je leuk vindt, loop je makkelijk meer kilometers dan anderen. En de tienduizend uur die je gemiddeld moet maken om ergens deskundig in te worden, gaan als vanzelf, moeiteloos. Volg je hart en het opbrengen van discipline om aan de slag te gaan is geen enkel probleem.
3. Vind je focus
Het derde advies dat ik zou willen geven is het leggen van focus: denk na over je doelstelling. Visualiseer je eindpunt, je stip op de horizon. Over tien jaar, over vijf jaar en aan het eind van het jaar.
Denk aan het begin van het jaar na over wat je wilt bereiken. Schrijf daarvan drie doelen op die je sowieso wilt halen en evalueer regelmatig, zodat je kunt zien of je aan het eind van het jaar de gewenste resultaten hebt gekregen.
Bedenk bij alles wat je doet: past dit bij mijn ‘tien jaar’ doelstelling? Wanneer je focus aanbrengt is dat ook goed voor je herkenbaarheid. Zo heb ik jarenlang als spreker en consultant gewerkt, maar voelde ik al veel langer dat ik van lezingen en presentaties veel meer energie kreeg dan van consultancy. Toen ik definitief koos voor het sprekersvak, heeft mijn financiële winst daar geen moment onder geleden en kreeg ik meer plezier in mijn leven. Dus: maak je focus. Denk in langere termijn. Wees geduldig. Tijd is je vriend.
4. Je talent is geld waard
Juist in je talent zit je onderscheidende vermogen, daarin zitten je ‘unique selling points’. Het is de plek waar je waarde kunt leveren. Het is je DNA. Waar je talent is, daar zit je boterham. Talent is soms lastig te herkennen, omdat voor veel mensen een blinde vlek is. Ik heb ook jarenlang in de overtuiging geleefd dat iedereen kon wat ik kon.
Zelf vind je het vaak zo vanzelfsprekend dat je ergens goed in bent, dat je de kwaliteit ervan niet meer ziet. Maar bedenk: anderen doen dat wel! Wat dat betreft sluit dit punt aan bij het tweede advies: het kiezen met je hart. Als je je hart volgt, kom je meestal meteen uit bij waar je talent ligt.
5. Geld is cruciaal en ook weer niet
Geld is belangrijk en tegelijk onbelangrijk. Het is belangrijk omdat je logischerwijze zonder inkomsten geen bedrijf hebt. Het biedt je ruimte en focus, om ideeën uit te werken en nieuwe dingen te verkennen. Het geeft ook gemak, comfort en (gemoeds)rust.
Toch zijn verdiensten voor de lange termijn geen goede drijfveer. Geld op zich geeft geen diepere vervulling aan het leven. Valkuil van een focus op geld is dat je levensstandaard omhoog gaat, dat je daaraan went en dat je nog harder moet werken om die standaard te handhaven. Ik heb in de afgelopen jaren tientallen ondernemers gesproken die financieel succesvol zijn, maar niet gelukkig in hun bedrijf.
Bedenk dus goed hoeveel geld je nodig hebt om je persoonlijke leven en je bedrijf te financieren. Nog een tip in dit verband: wees niet bang om het tarief te vragen dat marktconform is in je branche. Klanten zijn bereid goed te betalen voor goede kwaliteit. Bedenk dat je al snel tienduizend uur werk en studie nodig hebt gehad om deskundige te worden, schat in welke meerwaarde je als gevolg daarvan levert en wees niet terughoudend om bedragen te vragen waarin dat verdisconteerd is.
6. Marketing is een must
Veel professionals zijn bevlogen over hun werk, maar vergeten het liefst de marketing. Daar hebben ze geen zin in. Dat is onnozel, want marketing is enorm belangrijk. Je potentiële klanten moeten snappen wie je bent, wat je doet en waarom je dat doet. Maak daarom voor hen interessante content op je blog of nieuwsbrief. Kies een of twee sociale media kanalen waarop je actief bent en deel interessante vakinhoud. Laat zien waarover je enthousiast bent en waar deskundigheid ligt. Kijk of Adwords iets voor je is. Wees niet bang om te investeren in marketing. Dat betaalt zich absoluut terug. En het laatste wat je wilt is dat je imago er ‘houtje-touwtje’ uitziet.
Hou je overigens niet te veel bezig met wat anderen van je vinden, ook al lijkt dat negatief. Je kunt het nooit iedereen naar de zin maken en er zullen altijd mensen zijn die jou stom vinden. Als je je daarvan iets aantrekt, blijf je klein en zul je nooit groeien.
De belangrijkste marketing is misschien wel de mond-tot-mondreclame van een tevreden klant. Focus daarom op de tevreden klanten. Niet alleen is het reclame, maar het is tevens je stimulans steeds weer het beste uit jezelf te halen. Ga voor kwaliteit, maar verlies de snelheid niet uit het oog.