Ondernemersadvies aan Jarno in 2010

Het voelt nu een vreemde gedachte, maar de eerste achtentwintig jaar van mijn leven was ondernemerschap niet aan de orde. In mijn familie zat geen ondernemersbloed en ook de vrienden die ik had waren vooral in loondienst. Daar is dus iets veranderd. Dat begon voorzichtig in 2009, door naast mijn loondienstverband wat betaalde adviezen te geven aan bedrijven over nieuwe media. Inmiddels ben ik alweer bijna tien jaar zelfstandig ondernemer, als spreker en auteur. Het is geweldig om te doen en ik ben blij dat ik deze keuze heb gemaakt.

In de afgelopen jaren heb ik veel geleerd, ook door schade en schande. Achteraf gezien had ik bepaalde zaken, die ik gaandeweg heb begrepen, natuurlijk veel eerder willen weten. Maar zo gaat dat helaas niet. Je probeert wat. Het lukt, of niet. Of een beetje. Ik heb in ieder geval heel veel geleerd in de afgelopen jaren. In deze blog deel ik mijn inzichten met jullie. Het zijn de ondernemersadviezen die ik mijzelf in 2010 had willen geven zeg maar. Doe er je voordeel mee!

 

1. Denk in lifestyle

Een uitermate belangrijke tip is om te denken lifestyle. Je moet jezelf de vraag stellen: ‘Hoe wil ik dat mijn leven als ondernemer eruitziet? Wat maakt mij gelukkig? Wat heb ik nodig? Wat brengt mij wezenlijk geluk?

Vaak beginnen ondernemers met een idee voor een bedrijf, alleen omdat de markt iets vraagt. Vervolgens zijn ze jarenlang aan het ploeteren om hun bedrijf te laten groeien. Eventueel met medewerkers, met een groot kantoor en bijbehorend gedoe (dat ze nooit voorzien hadden). Ze hebben zich nooit de vraag gesteld: past dat wel bij mij? Hoeveel tijd wil ik doorbrengen met mijn gezin? Wil ik veel of weinig vrijheid? Hou ik ervan veel te reizen, of juist niet? Wil ik manager zijn of juist niet?

Voor mij persoonlijk zijn drie punten van lifestyle van groot belang. Allereerst wil ik veel tijd doorbrengen met mijn gezin. Dat betekent dus dat ik in staat moet zijn mijn werk zelf in te richten. Ten tweede vind ik mijn vrijheid erg belangrijk. Niet alleen om mijn agenda in te richten, maar ook om zelf beslissingen te nemen over mijn waar ik ben, met wie en wat ik doe. Ten derde hecht ik er grote waarde aan dat ik mijn nieuwsgierigheid kan volgen. Dat ik mij kan verdiepen in onderwerpen waar ik nieuwsgierig naar ben of enthousiast over ben. En dat is geslaagd: ik ben op dit moment erg gelukkig wat betreft de inhoud en de vorm van mijn werk.

Mijn boeken

2. Je hart is business

Volg je hart. Dat is een enorm cliché, ik weet het. Maar het is ontzettend belangrijk dat je iets gaat doen wat je vervulling geeft. Waar je warm voor loopt. Als je veel tijd en energie gaat steken in wat je doet, zorg er dan voor dat het leuk is.

Dat heeft drie voordelen: allereerst brengt het je simpelweg levensgeluk. Ten tweede is het kiezen met je hart heel goed voor je ‘sales’. Potentiële klanten herkennen het namelijk meteen wanneer je ergens enthousiast over bent en gemotiveerd bent. Je geeft je positieve energie als het ware door. En dat is een goede langetermijnstrategie, want het betaalt zich uiteindelijk terug.

Ten derde is het kiezen met je hart heel erg goed voor de ontwikkeling van je eigen expertise, voor je vooruitgang. Omdat je iets doet wat je leuk vindt, loop je makkelijk meer kilometers dan anderen. En de tienduizend uur die je gemiddeld moet maken om ergens deskundig in te worden, gaan als vanzelf, moeiteloos. Volg je hart en het opbrengen van discipline om aan de slag te gaan is geen enkel probleem.

 

3. Vind je focus

Het derde advies dat ik zou willen geven is het leggen van focus: denk na over je doelstelling. Visualiseer je eindpunt, je stip op de horizon. Over tien jaar, over vijf jaar en aan het eind van het jaar.

Denk aan het begin van het jaar na over wat je wilt bereiken. Schrijf daarvan drie doelen op die je sowieso wilt halen en evalueer regelmatig, zodat je kunt zien of je aan het eind van het jaar de gewenste resultaten hebt gekregen.

Bedenk bij alles wat je doet: past dit bij mijn ‘tien jaar’ doelstelling? Wanneer je focus aanbrengt is dat ook goed voor je herkenbaarheid. Zo heb ik jarenlang als spreker en consultant gewerkt, maar voelde ik al veel langer dat ik van lezingen en presentaties veel meer energie kreeg dan van consultancy. Toen ik definitief koos voor het sprekersvak, heeft mijn financiële winst daar geen moment onder geleden en kreeg ik meer plezier in mijn leven. Dus: maak je focus. Denk in langere termijn. Wees geduldig. Tijd is je vriend.

 

Jarno signeert

 

4. Je talent is geld waard

Juist in je talent zit je onderscheidende vermogen, daarin zitten je ‘unique selling points’. Het is de plek waar je waarde kunt leveren. Het is je DNA. Waar je talent is, daar zit je boterham. Talent is soms lastig te herkennen, omdat voor veel mensen een blinde vlek is. Ik heb ook jarenlang in de overtuiging geleefd dat iedereen kon wat ik kon.

Zelf vind je het vaak zo vanzelfsprekend dat je ergens goed in bent, dat je de kwaliteit ervan niet meer ziet. Maar bedenk: anderen doen dat wel! Wat dat betreft sluit dit punt aan bij het tweede advies: het kiezen met je hart. Als je je hart volgt, kom je meestal meteen uit bij waar je talent ligt.

 

5. Geld is cruciaal en ook weer niet

Geld is belangrijk en tegelijk onbelangrijk. Het is belangrijk omdat je logischerwijze zonder inkomsten geen bedrijf hebt. Het biedt je ruimte en focus, om ideeën uit te werken en nieuwe dingen te verkennen. Het geeft ook gemak, comfort en (gemoeds)rust.

Toch zijn verdiensten voor de lange termijn geen goede drijfveer. Geld op zich geeft geen diepere vervulling aan het leven. Valkuil van een focus op geld is dat je levensstandaard omhoog gaat, dat je daaraan went en dat je nog harder moet werken om die standaard te handhaven. Ik heb in de afgelopen jaren tientallen ondernemers gesproken die financieel succesvol zijn, maar niet gelukkig in hun bedrijf.

Bedenk dus goed hoeveel geld je nodig hebt om je persoonlijke leven en je bedrijf te financieren. Nog een tip in dit verband: wees niet bang om het tarief te vragen dat marktconform is in je branche. Klanten zijn bereid goed te betalen voor goede kwaliteit. Bedenk dat je al snel tienduizend uur werk en studie nodig hebt gehad om deskundige te worden, schat in welke meerwaarde je als gevolg daarvan levert en wees niet terughoudend om bedragen te vragen waarin dat verdisconteerd is.

 

 

6. Marketing is een must

Veel professionals zijn bevlogen over hun werk, maar vergeten het liefst de marketing. Daar hebben ze geen zin in. Dat is onnozel, want marketing is enorm belangrijk. Je potentiële klanten moeten snappen wie je bent, wat je doet en waarom je dat doet. Maak daarom voor hen interessante content op je blog of nieuwsbrief. Kies een of twee sociale media kanalen waarop je actief bent en deel interessante vakinhoud. Laat zien waarover je enthousiast bent en waar deskundigheid ligt. Kijk of Adwords iets voor je is. Wees niet bang om te investeren in marketing. Dat betaalt zich absoluut terug. En het laatste wat je wilt is dat je imago er ‘houtje-touwtje’ uitziet.

Hou je overigens niet te veel bezig met wat anderen van je vinden, ook al lijkt dat negatief. Je kunt het nooit iedereen naar de zin maken en er zullen altijd mensen zijn die jou stom vinden. Als je je daarvan iets aantrekt, blijf je klein en zul je nooit groeien.

De belangrijkste marketing is misschien wel de mond-tot-mondreclame van een tevreden klant. Focus daarom op de tevreden klanten. Niet alleen is het reclame, maar het is tevens je stimulans steeds weer het beste uit jezelf te halen. Ga voor kwaliteit, maar verlies de snelheid niet uit het oog.

7. Weet wie je bent

Leer jezelf kennen. Waar krijg je plezier of stress van? Waar voel je een flow of een blokkade? Moet je veel op jezelf zijn? Of floreer je juist in de buurt van anderen? Wat is je persoonlijke kracht en zwakte?

Wees je eigen grootste criticaster. Dit is een heel goede motor om vooruit te komen. Wees streng voor jezelf. Herken je uitvluchten en excuses voor wat ze zijn: bijvoorbeeld uitstelgedrag. Dankzij dergelijke inzichten zul je pas groeien.

Neem voldoende tijd voor rust en reflectie. Als ondernemer is er namelijk altijd wel iets te doen. Er komt van buiten af geen moment dat het rustig is. Jij zit aan het stuur, jij hebt de regie. Zorg ervoor dat je ook af en toe afstand van je werk neemt. Dat is goed voor de lange termijn. Anders wordt je werk minder leuk of gaat je gezondheid achteruit.

En mijn laatste tip: wees niet bang zo nodig schepen achter je te verbranden en jezelf steeds opnieuw uit te vinden. Schaam je niet voor wat je vijf jaar geleden hebt gedaan of hoe dat er destijds uitzag. Maar wees er trots op wat je bereikt hebt.

 

8. Werk slim

Onderzoek wat je kunt automatiseren. Kijk wat je wel en niet wilt doen. Kijk naar wat je kunt uitbesteden. Waar zijn de anderen veel beter in en kun je dus beter aan anderen overlaten? Welke zaken zijn zonde om er veel tijd aan te besteden? Ik heb bijvoorbeeld een boekhoudpakket dat automatisch facturen herkent en onder de juiste aftrekpost plaatst. Word een ‘lifehacker’. Hoe kan iets slimmer? Vraag jezelf af voordat je zelf ‘het wiel uitvindt’: heeft iemand anders daar niet gewoon al een slimme software-oplossing voor bedacht?

Zeker de eerste jaren is het steeds een aandachtspunt: hoe organiseer je je werk? Hoe kan dat slimmer? Zit er routinewerk in dat je kunt automatiseren? In het begin kost het misschien even tijd om uit te zoeken, maar daarna bespaart je heel veel tijd en pluk je daarvan de zoete vruchten.

 

Hopelijk heb je iets aan mijn tips. Er staat vast wel iets tussen wat je al weet en toepast, maar misschien ook niet. Weet wel: ondernemerschap is het leukste wat er is. De vrijheid, het zelf bouwen, de onafhankelijkheid, creativiteit en de voldoening. Ik zou niet anders meer willen en ben klaar voor mijn tienjarige jubileum.

Bekijk mijn aanbod van lezingen. Of neem direct contact op

 

"Soms heb je geluk en komt heel toevallig een spreker op je pad die op een speelse wijze de nodige dynamiek in kan brengen bij je ICT-kwartaal meeting. Jarno heeft niet alleen op een leuke humoristische wijze de nieuwste IT-trends over het voetlicht gebracht maar ook de nodige discussies losgemaakt over de bright en dark sights van de steeds verdergaande automatisering. Hij is daarbij zelfs geslaagd om de koppeling te maken naar onze bedrijfsvoering en heeft op die manier bijgedragen aan een geslaagde middag."
Ben Vester
Centraal Orgaan opvang Asielzoekers
Ben Vester
"Jarno was de afsluitende gastspreker op onze klantendag. Hij gaf een vlotte presentatie met praktische voorbeelden van technologieën die soms nog wat ongrijpbaar lijken. Het was voor ons belangrijk dat onze klanten zich goed in konden beelden hoe zij nieuwe technologieën zouden kunnen toepassen in hun eigen business. Daar is Jarno zeker in geslaagd. Het was een informatieve, interessante, maar ook vermakelijke afsluiting van de dag. Bedankt!"
Veronique van Rosmalen
MySolution
Veronique van Rosmalen