Voor mijn rapport “Machines met verbeeldingskracht: een kunstmatige realiteit” interviewde ik Dr. Berco Beute, PhD Software professional. Berco is gespecialiseerd in software engineering, AI en Computer aided creativity. Hoe kijkt hij vanuit zijn rol aan tegen GAN technologie? Wat zijn de toepassingen van AI voor software-ontwikkelaars?

Met name in combinatie met ‘semantic understanding’ vind ik GAN technologie een intrigerende manier om met AI, ideeën snel en makkelijk te realiseren. AI als ‘compiler’ die ideeën omzet in werkende systemen. De stand van zaken anno 2019 is nog steeds dat je een stevige informatica-opleiding moet volgen om het informatiesysteem te bouwen dat je ideeën verwezenlijkt. Er is dus altijd een hoge drempel om een digitaal product te maken. Met de opkomst van GAN technologie lijken we definitief deze drempel over te kunnen stappen.

Kunstmatig intelligente systemen worden steeds beter om de intentie van mensen uit een boodschap te halen. En wanneer ze de menselijke intentie begrijpen, kunnen ze ook meehelpen om ideeën te verwezenlijken en zo bijvoorbeeld veel betere muziek of teksten genereren. Nu heb je al GAN systemen die muziek kunnen maken, maar die muziek is vrijwel altijd zielloos, er zit geen intentie achter. Content krijgt pas waarde wanneer je de intentie van de maker er doorheen voelt.

Uiteraard kun je GAN technologie gebruiken om ideeën en inspiratie op te doen, maar daadwerkelijk content creëren dat waardevol voelt, daarvoor moet het systeem de intentie van de maker kunnen aanvoelen en representeren.

Deze trend is reeds zichtbaar in de game-industrie, waar het zowel de creatieve mogelijkheden kan vergroten als de kosten verlagen. Eerder was het zo dat je heel veel mensen nodig gehad om een computerspel te maken: Het vereiste veel experts om computercode te schrijven en 2D/3D graphics te ontwerpen. Nu komen we in een tijdperk waar het systeem zelf de computercode en graphics genereert. Wanneer je een computer data geeft in de richting die je graag zou willen zien, schrijft het zelf de regels. En die data kan dus ook een globale beschrijving zijn. Een kunstmatig intelligent systeem kan zowel interpreteren als samenstellen en genereren. Dat is een interessante ontwikkeling.

Kun je dat concreet maken?

Je kunt nu al tegen een AI systeem zeggen: “maak voor mij een driedimensionale weergave van een jongenskamer uit de jaren ‘80”. En dat lukt. Of je zegt tegen een AI systeem: “creëer een zonnig landschap in Frankrijk, met een korenveld en een molen”. Wanneer je het zo concreet benoemt, is het binnenkort al mogelijk dat een kunstmatig intelligent GAN systeem dit voor je genereert. Je kunt dus intuïtief zelf je content maken. Moet je je eens voorstellen hoeveel tijd dit gaat besparen voor de game-industrie. Nu heb je heel veel mensen nodig die uitermate complexe software en 3D werelden kunnen maken. In de toekomst ziet dat er dus heel anders uit. De software genereert dan driedimensionale beelden in samenspraak met mensen.

Hoe ziet dat er dan in de toekomst uit?

Het wordt in de toekomst bijvoorbeeld veel makkelijker om een film te gaan maken. Je verzamelt een regisseur, scriptschrijver, acteurs en de mensen van techniek, geluid, kleding en met deze groep maak je een film door het AI systeem mondeling aanwijzingen te geven. Je kunt als team dan het computersysteem vertellen wat het moet maken;

“Het speelt zich af in Engeland in de tijd van de middeleeuwen. De eerste scène is in een zeer bosrijk gebied. Iets minder donker. Nog iets minder donker. Meer bomen aan de linkerkant. In de eerste scène spelen een man en een vrouw. De vrouw is van adel. In de scène zijn verschillende vogels zichtbaar”.

Zo moet je het voorstellen. Je werkt als team samen met het kunstmatig intelligent systeem. In realtime geef je aanwijzingen en die zie je op het beeldscherm verschijnen. De beelden worden voor je neus als het ware getoverd. De kwaliteit ervan zal ook steeds beter worden zodat je in realtime realistische effecten kunt zien. Je ziet bijvoorbeeld ook al dat natuurlijke lichtinval en schaduw steeds beter wordt in games.

Als ik verder in de toekomst kijk dan weet ik zeker dat we als mens steeds meer gaan verblijven in een digitale wereld. In een simulatie waar je alles naar wens kunt aanpassen. Waarin de wereld zich aanpast naar jouw wensen soms zonder dat je je daar bewust van bent. Waar het waarschijnlijk veel comfortabeler is om te verblijven. Je ziet nu al dat mensen zich soms verliezen in games of in hun smartphone omdat die wereld prettiger is. Ik denk dat veel mensen op de lange termijn er toch voor kiezen om langduriger te verblijven in de gesimuleerde, digitale wereld waarin het beter toeven is dan in de onprettige fysieke wereld. Ik geloof zelf dat de meest waardevolle ervaringen liggen in de fysieke wereld, maar wellicht dat over een paar decennia mensen hier heel anders naar kijken.

Volg je ook de ontwikkelingen op het gebied van deepfake technologie?

Eerlijk gezegd meer van de zijlijn. Ik zie wat het kan doen en de techniek heeft wel degelijk mijn interesse, maar dat baart me natuurlijk vooral zorgen. Vanuit de studie AI weet ik wat er kan, en vanuit de studie Communicatiewetenschap weet ik wat de kracht van massamedia is, en hoe dat zowel ten goede als ten slechte gebruikt kan worden. Vandaar dat ik hoop dat mensen zichzelf willen aanleren om nieuwsberichten en nieuwsbronnen goed te kunnen analyseren. Dat iedere burger wat journalistieke analyse-vaardigheden krijgt, zeg maar. Je moet mensen op dat vlak denk ik actief gaan trainen om met de tsunami van nepinformatie om te kunnen gaan.

Maar eerlijk gezegd heb ik daar weinig vertrouwen in. En dat is natuurlijk wel een kwalijke zaak, want hoe minder je daadwerkelijk weet, hoe meer je in je beslissingen vaart op emotie. Met de opkomst van deepfake technologie wordt het mensen wel heel moeilijk gemaakt om de waarheid en nep uit elkaar te halen.

Wil je meer weten over deze onderwerpen?

Bekijk mijn aanbod van lezingen

Of neem direct contact op

 

"Jarno heeft ons meegenomen in de snel veranderende digitale wereld met de nadruk op kunstmatige intelligentie. Tijdens zijn verhaal heeft hij een duidelijke link gemaakt naar onze business wat het niet alleen erg interessant maar ook nog eens zeer relevant maakt. Zeker een toegevoegde waarde voor ons als inspiratie maar ook als reminder dat het belangrijk is om te weten wat er allemaal om ons heen gebeurd zodat wij hier als bedrijf ook beter op in kunnen spelen."
Tim de Vos
Unilever food solutions
Tim de Vos
"Het verhaal van Jarno werd zeer positief ontvangen en het helpt mij als manager om samen met mijn collega’s op zoek te gaan naar de kansen die de digitale transformatie ons te bieden heeft. Wat mij betreft is er geen strijd tussen mens en machine. Het is de kunst om als mens mét machine intelligenter te worden. Jarno heeft ons wakker geschud. Dank!"
Cesar Blaauwgeers
Landelijk teammanager Data & Informatie, Antea Group
Cesar Blaauwgeers