Vragen? Bel 06 – 160 749 53 of mail mij info@jarnoduursma.nl

Vragen? Bel of mail mij

ChatGPT: 16 toekomstscenario’s

ChatGPT is een website waarbij je communiceert met een slimme, tekstschrijvende assistent op basis van kunstmatige intelligentie. Het functioneert als een soort van Google, maar biedt tegelijkertijd antwoorden in normale taal en kan ook nog eens teksten genereren. Een geweldig, wonderbaarlijk hulpmiddel.

Wat in de toekomst sowieso gaat gebeuren is dat je ChatGPT kunt vragen om te reflecteren op afbeeldingen (“wat is er opvallend aan deze foto?”) en dat het systeem zonder internetverbinding op je laptop en telefoon kan draaien. Ook zal het op korte termijn gekoppeld worden aan het internet zodat je ook actuele informatie kunt raadplegen. Op moment van schrijven ondersteunt ChatGPT informatie tot en met 2021. ChatGPT krijgt een breed scala van geïntegreerde apps die we kennen van het internet zoals Instacart en Expedia, die direct door het systeem gebruikt gaan worden, zonder dat je er expliciet om hoeft te vragen. Een netwerk van externe apps en plugins. Een nieuw soort internet dus.

Hieronder lees je 16 zeer waarschijnlijke use cases voor ChatGPT in de toekomst.

Impersonatie:
In de toekomst kun je ChatGPT toegang geven tot je e-mail conversaties, tweets en WhatsApp berichten, waardoor het systeem je manier van communiceren kan imiteren en e-mails of WhatsApp-berichten namens jou kan versturen. De software zal in de toekomst in staat zijn om nieuwe e-mails voor je op te stellen die alleen nog door jou goedgekeurd hoeven te worden. Hoewel dit handig is, kan het ook onpersoonlijk zijn.

Afbeeldingen:
In de toekomst zal ChatGPT in staat zijn om op basis van je tekst of verhaal een overeenkomstige afbeelding of video te genereren binnen dezelfde omgeving.

Empatisch communiceren:
ChatGPT zal in de toekomst steeds geavanceerder worden. In de klantenservice kan het gebruikt worden en zal het steeds beter in staat zijn om emoties te herkennen in tekst en op een empathische manier te communiceren met zowel tevreden als ontevreden klanten. Deze feature zou ook in de gezondheidszorg van pas kunnen komen. Ook hier blijft belangrijk: waarborgen van echt menselijk contact!

Sparringpartner:
Een verbeterde versie van ChatGPT zou ook als sparringpartner voor de boardroom kunnen dienen. Het zou interne bedrijfsinformatie kunnen analyseren en samenvatten, scenario’s kunnen simuleren en de directie hiermee nieuwe inzichten kunnen geven. Dit kan de besluitvorming verbeteren en discussies aanzwengelen.

Productvergelijker:
In de toekomst, wanneer ChatGPT geïntegreerd wordt in een webshop, zou je de slimme assistent kunnen vragen om een tekst te schrijven waarin de voordelen en nadelen van verschillende producten worden beschreven op basis van klant-reviews. Zo kun je eenvoudig producten met elkaar vergelijken binnen een webshop. Je kunt als klant ChatGPT vragen om producten voor je te bestellen in een webshop

Beroemdheid:
ChatGPT kan in de toekomst de rol aannemen van een beroemdheid. Het systeem wordt getraind met tekstdata en zal dan in staat zijn om te communiceren in de stijl van die specifieke bekende persoon. De chatbot zal dan bijvoorbeeld ingezet worden in marketing campagnes, waarbij een merk een virtuele versie van deze beroemdheid inzet om interactie te hebben met fans en potentiële klanten.

Makkelijke teksten:
In de toekomst kan de software geïntegreerd worden op websites van de overheid om moeilijke teksten automatisch toegankelijker te maken voor mensen die moeite hebben met moeilijke teksten.

Bulk Samenvatten:
ChatGPT zal in de toekomst in staat zijn om grote hoeveelheden tekst te samenvatten. Zoals tientallen bladzijden met juridische documenten of wetenschappelijke literatuur. Hierdoor worden deze teksten eenvoudiger te begrijpen en te verwerken voor mensen.

Rol van collega:
In de toekomst zal ChatGPT, nog meer dan nu, de rol van collega kunnen aannemen. Vanuit deze rol zal het nog beter in staat zijn om specifieke taken te vervullen. “Je bent een marketeer. Je bent een deskundige op het gebied van online marketing. Je kunt de out-of-the-box denken. Je bent gedreven. Je bent creatief. Schrijven opzet voor een jaarplan voor een webshop voor verzorgingsproducten. Gebruik woorden met veel overtuiging.”

 

Gepersonaliseerde content:

Je kunt ChatGPT in de toekomst vragen om je Twitter, LinkedIn profiel en website te analyseren en (op basis van je deskundigheid en interesses) iedere dag 10 nieuwe Twitter berichten te genereren.

Productanalyse:

Het zal mogelijk worden om automatisch de kracht en zwakte van een product te distilleren uit honderden klantreviews. Op basis van deze analyse zal de software in staat zijn om suggesties te doen voor productverbeteringen en tegelijkertijd een nieuwe productpagina te schrijven waarin bijvoorbeeld de klantbeleving in drie zinnen wordt samengevat.

Proofreader:
Ben je bezig met het schrijven van een boek, essay of wetenschappelijk artikel? Dan kun je ChatGPT vragen om het te proofreaden, te controleren op inhoud, grammatica en opbouw. Zo krijg je feedback voor verbetering.

Notulist en secretaresse:
Opgenomen vergaderingen worden automatisch getranscribeerd, samengevat en de actiepunten worden hieruit gehaald.

Zakelijke documenten genereren:

Het systeem zal op basis van een tekstcommando in staat zijn om juridische en financiële documenten te genereren, zoals NDA-contracten en facturen.

Vragen beantwoorden over de actualiteit.

ChatGPT zal in de toekomst in staat zijn om vragen te beantwoorden over recente gebeurtenissen. Het zal gekoppeld worden aan het actuele, realtime internet.

Gepersonaliseerde phishing mails:

Criminelen zullen het systeem gebruiken om phishing-mails te personaliseren door sociale mediaberichten te analyseren en op basis daarvan mails te genereren die gericht zijn op jou, je werkgever of familieleden, met de bedoeling om te misleiden.

Meer weten over ChatGPT? Lees dan mijn andere blogs of boek een inspirerende lezing over dit onderwerp.

Jarno Duursma is een onafhankelijk technologie- expert, publicist, onderzoeker en spreker op het gebied van digitale technologie. Hij schreef vier boeken, onder andere over kunstmatige intelligentie, creatieve machines, deepfake technologie en blockchain. Jarno is veelvuldig te zien in dagbladen en landelijke media zoals EenVandaag, NOS, RTL4 en schrijft opinieartikelen voor onder andere FD, NRC en Volkskrant. Hij is maker van de ‘listening to the future’ tech-podcast en de ‘Trending in Tech’ nieuwsbrief.