Digital avatars zijn digitale versies van mensen. Ze bestaan enkel en alleen in de virtuele wereld. Ze zijn, zeker aan de buitenkant, een geloofwaardige afspiegeling van het menselijk uiterlijk. In de toekomst zal de kwaliteit ervan alleen maar toenemen. Niet alleen in het uiterlijk en de manier van bewegen, maar ook in spraak en conversatie.
Luister ook naar mijn podcast LTTF over “Oneindig creatieve machines“.
Overal waar we informatie opvragen, kunnen in de toekomst digital avatars zijn. Ze vertellen ons de vertrektijden van de bus, trein en vliegtuig. En ze lezen 24 uur per dag, zowel online als op de televisie, de nieuwste berichten aan ons voor. Ook breaking news kan worden gebracht door deze spraakrobots. Op elke moment van de dag, 24/7, lezen ze ons het weerbericht voor, nemen onze bestellingen op bij fastfood restaurant en doen op sommige plekken zelfs een korte intake. Het hoeft niet uit te maken waar je als consument bent: vanuit je luie stoel thuis, op je smartphone of op de locatie zelf.
Veelgestelde vragen
Digital avatars kunnen worden getraind in het beantwoorden van de ‘veelgestelde vragen’, die in groten getale bij de klantenservice binnenkomen. Een groot voordeel: deze virtuele ‘medewerkers’ zijn schaalbaar en kunnen met gemak tienduizend gesprekken per minuut voeren. Ze zijn vriendelijk, dienstbaar, ze volgen altijd de protocollen. Ze zijn nooit moe of chagrijnig, ze vermijden conflicten en leren steeds meer inlevingsvermogen.

De potentiële markt voor dit soort software, waarbij digitale avatars de meest gestelde vragen voor een bedrijf beantwoorden, is immens. Wanneer deze software goed werkt en consumenten wennen aan het idee dat ze met een machine in gesprek te zijn, zal deze oplossing gemeengoed worden. Een gevolg is dat personeel dat voor hun werk eenvoudige vragen van klanten moet beantwoorden, daarbij gedeeltelijk of in het geheel zou kunnen worden vervangen door deze software.
Digital avatars zul je ook tegenkomen in de opleidings- en trainingsindustrie. Heeft je werkgever nieuwe software in gebruik genomen? Een Digital Avatar legt het je uit in een gepersonaliseerde video met je eigen naam, functie en soepel gesproken in je eigen taal.
Maken en aanpassen
Synthetische media bieden vele voordelen en kansen: overleden acteurs kunnen bijvoorbeeld gemakkelijker dan ooit weer ‘tot leven worden gewekt’ in nieuwe films met deepfake-achtige technologie. (Waneer er wordt gesproken over deepfakes worden vaak de video’s bedoeld waar gezichten worden verwisseld.)
Wil je meer weten over deepfakes? lees dan mijn rapport: “Deepfake technologie: The Infocalypse”
Acteurs hoeven bepaalde scènes niet meer over te doen en dialogen kunnen achteraf worden aangepast. Advertenties laten zich gemakkelijk aanpassen aan meerdere taalgebieden, zodat het niet opvalt dat de Nederlands gesproken reclame vanuit het Duits is nagesynchroniseerd. Stuntmannen hoeven in films minder gevaarlijk werk te doen en historische figuren kunnen in het heden digitaal tevoorschijn komen en zo onderwijs voor leerlingen interessanter te maken.
Synthetische media zijn een nieuwe revolutie in het medialandschap. Na de opkomst van massamedia, het internet, sociale media / web 2.0 is dit de vierde mediarevolutie. Wacht niet te lang met het pakken van de kansen, zou ik zeggen.