Vragen? Bel 06 – 160 749 53 of mail mij info@jarnoduursma.nl

Vragen? Bel of mail mij

Corona Podcast Special: Deel 2

In deze podcast hoor je 15 visies op de huidige situatie en op de toekomst. Wat is de impact van corona op dit moment en wat gaat deze zijn in de toekomst? Wat is tijdelijk en wat is blijvend? Hieronder lees je de geschreven samenvatting met mijn 12 inzichten.

Check hier mijn nieuwe webinar: De kracht van technologie in tijden van corona.

Ik heb 15 professionals gevraagd om een audiobericht in te spreken van maximaal 3 minuten via WhatsApp. Ze geven antwoorden op de vraag: wie ben je, wat doe je, wat is de huidige en de toekomstige impact van corona? Ik voorzie iedere invalshoek van kort commentaar of een bespiegeling.

Doel van deze podcast is om elkaars gedachten aan te scherpen, elkaars blikveld te verbreden en waar mogelijk elkaar te kunnen helpen.

Luister op Spotify Luister op Apple Podcast.

Mijn 12 inzichten uit deze podcast:

— Werken, overleggen, solliciteren, vergaderen, overleggen: de geest is uit de fles. We zijn veel meer ingericht op digitaal contact dan een paar maanden geleden. Voor een gedeelte gaat het niet terug naar het oude normaal. Iedereen heeft nu eindelijk software geïnstalleerd voor dit soort contactmomenten. Waar we een paar maanden geleden aan elkaar vroegen: waarom overleggen we online? Is dat nu: is het nodig om elkaar fysiek te zien?

— We beginnen ook te beseffen dat het uitwisselen van informatie niet hetzelfde is als ons onderling met elkaar verbinden, persoonlijk contact maken. Het uitwisselen van informatie op een effectieve, digitale manier heeft een voordeel, maar je mist heel veel onderlinge verbondenheid. De vraag die veel bedrijven nu ook bezighoudt is: hoe verbind je op afstand? Hoe houd je contact met elkaar en zorg je dat de onderlinge verbondenheid niet wegvloeit? Persoonlijke bijeenkomsten zoals een uitvaart, concert of bruiloften gaan overigens zo snel mogelijk weer van start wanneer mogelijk.

— We gaan niet meer terug naar hoe het was. We moeten af van het idee dat er een moment komt waarop alles plotsklaps weer is zoals het oude. Corona heeft de wereld en onze samenleving blijvend veranderd. Wat we nu meemaken heeft een wereldwijde, blijvende impact. Sommige dingen gaan terug naar normaal andere helemaal niet. Daarmee behoort het oude normaal tot de geschiedenis.

— Door de onrust, stress en het wegvallen van vanzelfsprekende kaders, hebben we meer behoefte aan persoonlijk contact. De gesprekken met buren, collega’s en vrienden zijn persoonlijker. Op een bepaalde manier gaan we terug naar de basis. We hebben meer contact met onze omgeving. Mensen hebben houvast nodig en zoeken dat in hun vertrouwde basis. Vrienden, familie, de wandeling in het bos, het ommetje maken in de buurt het videobellen met familie op afstand. En duidelijke communicatie, bijvoorbeeld tussen leidinggevende en werkvloer is belangrijker dan ooit.

— Velen hebben de hoop dat deze crisis gaat leiden tot meer persoonlijke reflectie. Meer aandacht voor de menselijke kant. Meer inclusiviteit, meer duurzaamheid. Meer ecologische en sociale inclusiviteit. Meer lange termijn denken in plaats van korte termijn. Meer aandacht voor klimaat. Meer aandacht voor de wereld waarin wij leven.

Digitalisering in de zorg wordt ook steeds meer vanzelfsprekend. Overleggen via videobellen, monitoring op afstand, data-analyse en het inzichtelijk maken van deze informatie op een begrijpelijke wijze: het wordt allemaal versneld toegepast.

— Er is veel kritiek op de corona-app. Waarom zet de overheid zo zwaar in op dit middel? Er is angst voor vals positieven en vals negatieven. Er is ook een risico op schijnveiligheid en maatschappelijke ongelijkheid. Ook is een grote twijfel of Bluetooth als technologische oplossing wel de juiste is. Er zitten behoorlijk wat haken en ogen aan de corona-app.

— Op de arbeidsmarkt vallen harde klappen. Tijdelijke contracten, uitzendwerk wordt zoveel mogelijk stopgezet. Jonge mensen komen daardoor thuis te zitten. In organisaties blijven nu dus vooral oudere werknemers met een vast contract aanwezig. Dat zorgt voor ongelijkheid op de werkvloer. Wat betreft de jonge generatie zijn er ook zorgen: wanneer kunnen zij weer beschikken over een baan?

— Nu we zeker nog een aantal maanden op afstand van elkaar moeten blijven komt er waarschijnlijk ook een golf van robotisering en automatisering. Robots hoeven immers geen afstand te houden van elkaar en kunnen werk overnemen wat nu niet meer gedaan kan worden door mensen. Mensen kunnen worden gezien als een risicofactor op de werkvloer (besmettelijkheid, virus, ziekte, nabijheid) en een plausibel scenario is dat werkgevers kijken: hoe kan ik deze risico’s zoveel mogelijk beperken? Extra impuls is waarschijnlijk ook de economische crisis die volgt. Robots vragen een investering, maar zijn op lange termijn goedkoper.

— Voor de reissector is corona allesbepalend. Er zijn ontzettend veel annuleringen en geen boekingen voor dit jaar. Financieel een dramatisch jaar. De reisbranche bevindt zich in een systeemcrisis. In de toekomst worden een aantal aspecten belangrijk: veiligheid op vakantie, hygiëne, dichterbij huis verblijven, minder vliegen, meer nadruk op kwaliteit in plaats van kwantiteit.

— Grote en kleine bedrijven zijn bezig om scenario’s uit te tekenen voor de komende jaren. Vragen die daar spelen: hoezal het gaan met de economie? Wordt de rol van de overheid na verloop van tijd weer kleiner of niet? Gaan mensen bewuster consumeren, bijvoorbeeld duurzame, lokale producten of gaat de consument weer terug naar het consumentenpatroon van een paar maanden geleden? Krijgen we een zelfbewuste samenleving of een onverzadigde samenleving?

— Met veel webshops en e-commerce bedrijven gaat het goed. Denk aan bouwmaterialen, klus materialen, sextoys. De luxeproducten zoals kleding en zonnebrillen worden veel minder verkocht. Traditionele bedrijven moeten nu bijna verplicht de transformatie maken naar online. Online winkelen heeft zich definitief gevestigd in het consumentenpatroon.

Check mijn nieuwe webinar: de kracht van technologie in tijden van corona.

Luister op Spotify Luister op Apple Podcast.

 

Contact opnemen met Jarno

Veel dank aan mijn gasten:

  • Danny Mekić – ondernemer op innovatie- & technologiegebied
  • Yuri van Geest – Co-author businessbook “Exponential Organizations”, Co-Founder Conscious Learning Tribe
  • Bas Westerweel – Creative consultant, TV presentator
  • Danny Oosterveer – Freelance data-driven marketer, Burgers’​ Zoo.
  • Ineke Kooistra CEO YoungCapital, de Europese marktleider in HR-oplossingen voor jong talent
  • Nienke Homan – Gedeputeerde Provincie Groningen
  • Jesse Groenewegen – Econoom bij RaboResearch Nederland
  • Saskia Görtz – Directeur Metalektro
  • Siri Beerends – Cultuursocioloog en schrijver bij SETUP
  • Ismael Lotz – Filmmaker
  • Jaap de Bruijn – Stakeholdermanager – ziektekostenverzekeraar Coöperatie VGZ
  • Frank Oostdam – Directeur ANVR, Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen.
  • Arko van Brakel, Expert in ondernemerschap, spreker, ondernermer
  • Lucien Engelen – Global strategist digital health Deloitte
  • Alex van Ginneken – Online Business Coach, ondernemer, partner Superfoods.nl

Ik heb 15 mensen gevraagd om een audio bericht in te spreken van maximaal 3 minuten via WhatsApp. Ze geven antwoorden op de vraag: wie ben je, wat doe je, wat is de huidige en de toekomstige impact van corona. Ik voorzie iedere invalshoek van kort commentaar of een bespiegeling.

Doel van deze podcast is om elkaars gedachten aan te scherpen, elkaars blikveld te verbreden en waar mogelijk elkaar te kunnen helpen.

Wil je reageren, kun je iemand helpen? Heb je een geweldig idee? Laat het met weten via info@jarnoduursma.nl of @LTTFNL op Twitter.
Luister op Spotify Luister op Apple Podcast.

Contact opnemen met Jarno

Wat klanten zeggen

"Ik heb nog nooit deze groep communicatieprofessionals van UWV zo geboeid zien luisteren, als bij de anderhalf uur durende presentatie van Jarno over AI."
Marc Awater
Eventmanager UWV
Marc Awater
"Aantrekkelijk, helder en gebalanceerd - zo zou ik Jarno Duursma’s lezing karakteriseren. Te vaak beloven trendwatchers vooral gouden bergen over de toekomst. Jarno Duursma spreekt inspirerend over toekomstige digitale trends, maar met de noodzakelijke kritische reflectie, en altijd met oog voor de mens."
Bennie Mols
Science & Technology journalist
Bennie Mols
"Jarno leverde een uitmuntende prestatie met zijn AI-lezing bij de HR Academy, wat resulteerde in een beoordeling van 9,6 door de bezoekers!"
Ruud Coumans
Event organizer
Ruud Coumans