Vragen? Bel 06 – 160 749 53 of mail mij info@jarnoduursma.nl

Vragen? Bel of mail mij

Tijdens de coronapandemie hebben we het overduidelijk gevoeld: technologie helpt ons verder. Zonder onze digitale middelen en slimme software, cloud diensten en snelle devices kunnen we ons werk bijna niet doen.

Zoom, WhatsApp, Wikipedia, Netflix, Gmail, Instagram, LinkedIn, Skype en Spotify bestonden 20 jaar geleden nog niet eens. Maar nu worden ze door iedereen gebruikt. Het zijn allemaal tools waardoor we ons werk konden blijven doen, naar school konden blijven gaan, met elkaar verbonden konden blijven. Met andere woorden: stel dat de pandemie 20 jaar geleden had plaatsgevonden, dan was de ontwrichting wellicht groter geweest. Technologie heeft ons geholpen. Sterker nog: wat als technologische ontwikkeling gepland stond voor 2032, is versneld naar voren gebracht in 2022. De digitalisering is versneld.

Echter: in heel veel beroepen bleek juist persoonlijk contact en de menselijke maat de doorslaggevende factor voor succes te zijn. Dat is een inzicht uit de coronapandemie.

Kunstmatige intelligentie
We zien de kwalitatieve groeispurt in technologie in het algemeen (robotica, VR, hardware) en kunstmatige intelligentie in het bijzonder. Software is zelflerend geworden en dat zie je overal om je heen. Deze slimme software heeft er inmiddels voor gezorgd dat we steeds meer menselijke vaardigheden kunnen versterken en aanvullen. Software kan kijken, luisteren, lezen en spreken. We worden een soort supermensen wanneer we gaan samenwerken met kunstmatig intelligente software.
Maar er is ook een schaduwzijde: Deskilling. We verliezen vaardigheden, omdat technologie ze van ons overnemen. En we dichten software allemaal magische krachten toe waardoor we soms vergeten hoe slim we als mensen zelf ook gewoon zijn.
In deze lezing krijg je antwoord op de volgende vragen:
  • Wat kan kunstmatig intelligente software al? Wat niet?
  • Welke menselijke vaardigheden worden overgenomen door kunstmatig intelligente software? Welke niet?
  • Wat gaan we in de toekomst door slimme computers laten doen en wat niet?
  • Welke nieuwe beroepen ontstaan er mogelijk in de toekomst?
  • Hoe slim of dom zijn zelflerende algoritmes? Waar zijn mensen juist goed in?
  • Hoe verandert de toekomst van werk?
  • Welke vaardigheden zouden we kunnen verliezen door digitalisering? Is dat erg?
  • Wat moet je morgen als professional doen om relevant te blijven voor de arbeidsmarkt van de toekomst?
  • Hoe blijven we menselijk in het tijdperk van digitalisering en kunstmatige intelligentie?

Wat klanten zeggen

"Jarno Duursma sprak op de jaarlijkse klantendag van Hewlett Packard Enterprise. Hij nam ons mee op een inspirerende reis door trends als AI en deepfake en de impact die deze trends hebben op de maatschappij, nu en in de toekomst. Prikkelend, energiek en volop interactie.
"
Rick Glas
Rick Glas, Hewlett Packard Enterprise
Rick Glas
"Jarno heeft ons meegenomen in de snel veranderende digitale wereld met de nadruk op kunstmatige intelligentie. Tijdens zijn verhaal heeft hij een duidelijke link gemaakt naar onze business wat het niet alleen erg interessant maar ook nog eens zeer relevant maakt. Zeker een toegevoegde waarde voor ons als inspiratie maar ook als reminder dat het belangrijk is om te weten wat er allemaal om ons heen gebeurd zodat wij hier als bedrijf ook beter op in kunnen spelen."
Tim de Vos
Unilever food solutions
Tim de Vos
"Soms heb je geluk en komt heel toevallig een spreker op je pad die op een speelse wijze de nodige dynamiek in kan brengen bij je ICT-kwartaal meeting. Jarno heeft niet alleen op een leuke humoristische wijze de nieuwste IT-trends over het voetlicht gebracht maar ook de nodige discussies losgemaakt over de bright en dark sides van de steeds verdergaande automatisering. Hij is daarbij zelfs geslaagd om de koppeling te maken naar onze bedrijfsvoering en heeft op die manier bijgedragen aan een geslaagde middag."
Ben Vester
Centraal Orgaan opvang Asielzoekers
Ben Vester