Tijdens de coronapandemie hebben we het overduidelijk gevoeld: technologie helpt ons verder. Zonder onze digitale middelen en slimme software, cloud diensten en snelle devices kunnen we ons werk bijna niet doen.

Zoom, WhatsApp, Wikipedia, Netflix, Gmail, Instagram, LinkedIn, Skype en Spotify bestonden 20 jaar geleden nog niet eens. Maar nu worden ze door iedereen gebruikt. Het zijn allemaal tools waardoor we ons werk konden blijven doen, naar school konden blijven gaan, met elkaar verbonden konden blijven. Met andere woorden: stel dat de pandemie 20 jaar geleden had plaatsgevonden, dan was de ontwrichting wellicht groter geweest. Technologie heeft ons geholpen. Sterker nog: wat als technologische ontwikkeling gepland stond voor 2032, is versneld naar voren gebracht in 2022. De digitalisering is versneld.

Echter: in heel veel beroepen bleek juist persoonlijk contact en de menselijke maat de doorslaggevende factor voor succes te zijn. Dat is een inzicht uit de coronapandemie.

Kunstmatige intelligentie
We zien de kwalitatieve groeispurt in technologie in het algemeen (robotica, VR, hardware) en kunstmatige intelligentie in het bijzonder. Software is zelflerend geworden en dat zie je overal om je heen. Deze slimme software heeft er inmiddels voor gezorgd dat we steeds meer menselijke vaardigheden kunnen versterken en aanvullen. Software kan kijken, luisteren, lezen en spreken. We worden een soort supermensen wanneer we gaan samenwerken met kunstmatig intelligente software.
Maar er is ook een schaduwzijde: Deskilling. We verliezen vaardigheden, omdat technologie ze van ons overnemen. En we dichten software allemaal magische krachten toe waardoor we soms vergeten hoe slim we als mensen zelf ook gewoon zijn.
In deze lezing krijg je antwoord op de volgende vragen:
  • Wat kan kunstmatig intelligente software al? Wat niet?
  • Welke menselijke vaardigheden worden overgenomen door kunstmatig intelligente software? Welke niet?
  • Wat gaan we in de toekomst door slimme computers laten doen en wat niet?
  • Welke nieuwe beroepen ontstaan er mogelijk in de toekomst?
  • Hoe slim of dom zijn zelflerende algoritmes? Waar zijn mensen juist goed in?
  • Hoe verandert de toekomst van werk?
  • Welke vaardigheden zouden we kunnen verliezen door digitalisering? Is dat erg?
  • Wat moet je morgen als professional doen om relevant te blijven voor de arbeidsmarkt van de toekomst?
  • Hoe blijven we menselijk in het tijdperk van digitalisering en kunstmatige intelligentie?

Wat klanten zeggen

"Jarno’s lezing hielp ons de impact te snappen van kunstmatige intelligentie op mensen, bedrijven en zelfs de hele samenleving. Zijn frisse kijk op de digitale toekomst inspireerde ons team maar waarschuwde ons ook niet de menselijke factor te vergeten. Want juist die menselijke factor zal in de toekomst voornamelijk hetgeen zijn waarmee je je als bedrijf kunt onderscheiden."
Rudy Kempe
KONE
Rudy Kempe
"Het verhaal van Jarno werd zeer positief ontvangen en het helpt mij als manager om samen met mijn collega’s op zoek te gaan naar de kansen die de digitale transformatie ons te bieden heeft. Wat mij betreft is er geen strijd tussen mens en machine. Het is de kunst om als mens mét machine intelligenter te worden. Jarno heeft ons wakker geschud. Dank!"
Cesar Blaauwgeers
Landelijk teammanager Data & Informatie, Antea Group
Cesar Blaauwgeers