Vragen? Bel 06 – 160 749 53 of mail mij info@jarnoduursma.nl

Vragen? Bel of mail mij

De metaverse is een idee waaraan op dit moment veel bedrijven, creatievelingen, denkers en programmeurs werken. Het is een toekomstperspectief van een driedimensionaal virtueel internet waarin activiteiten en ervaringen centraal staan. Het onderwerp is veel in het nieuws, maar niet altijd correct weergegeven. Daarom dit artikel over de 7 misverstanden over de metaverse.

1. De metaverse is er al

De metaverse is een oneindig grote (toekomstige) virtuele wereld die alle andere virtuele subwerelden met elkaar verbindt. Je kunt de metaverse zien als de volgende fase van het internet zoals wij dat kennen: het huidige tweedimensionale, platte internet zal veranderen in een driedimensionale, ruimtelijke vorm. We gaan van het web van pagina’s naar het web van coördinaten. En van het web van informatie naar het web van activiteiten.

In de toekomst kunnen mensen elkaar als avatars ontmoeten in de metaverse, om bijvoorbeeld te netwerken, diensten te verlenen, samen te werken, te ontspannen, te gamen, te winkelen en te consumeren. De metaverse biedt ook de mogelijkheid om een virtuele economie op te bouwen, te creëren en eraan deel te nemen.

In de toekomst gaan we niet meer “op” het internet, maar “in” het ruimtelijke internet. De metaverse kan worden gezien als de wereld die alle (bestaande) virtuele werelden met elkaar verbindt. Die wereld is er echter nog niet.

Er bestaan weliswaar verschillende initiatieven, zoals Fortnite, Roblox, Minecraft, Decentraland, Cryptovoxels, Axie infinity, Sandbox en Facebook Horizon, maar de volwassen versie van de metaverse is nog iets van de toekomst.

Wat dit verwarrend maakt is dat al deze bedrijven zichzelf individueel ook als metaverse bedrijven beschrijven.

2. Metaverse is niets nieuws: we kennen het al van Second Life

Het 3D-platform Second Life werd gelanceerd in 2003, en tegen 2013 telde het ongeveer een miljoen regelmatige gebruikers. Als avatars kun je andere gebruikers ontmoeten en socialiseren, bouwen en winkelen. Second Life bestaat nog steeds. Het is echter niet “de metaverse”.

Zoals we in de verklaring hierboven hebben gezien: de metaverse verbindt virtuele werelden met elkaar. Deze werelden zijn interoperabel, dat wil zeggen dat gebruikers platformoverschrijdend van wereld kunnen wisselen met behoud van hun digitale eigendommen, aankopen en identiteiten. De metaverse verbindt meerdere virtuele werelden, dus in de toekomst zal Second Life verbonden zijn met Fortnite en Roblox. En natuurlijk is het waar dat de huidige virtuele werelden lijken op Second Life, maar de metaverse is echt iets anders. De vraag is ook in hoeverre de metaverse van de toekomst gaat lijken op de huidige weergave van VR-werelden.

3. Facebook creëert de metaverse en laat ons zien hoe de metaverse eruit ziet

Ook dit is natuurlijk onjuist. Facebook (~Meta) is bezig met een massale push om de metaverse als thema te veroveren. Het investeert enorme bedragen in onderzoek, mankracht en marketing om zichzelf op de kaart te zetten. Immers, als Facebook niet aan boord is zodra de metaverse realiteit wordt, kan dat mogelijk rampzalig zijn voor hun populariteit.

Bovendien is wat we nu zien in de promotievideo’s van Facebook niet de uiteindelijke vorm van de metaverse. In termen van ontwikkeling kunnen we dit vergelijken met het internet van 1995. Ook toen was het onmogelijk om de uiteindelijke vorm van het internet te voorspellen met bedrijven als TikTok, Coinbase, Snapchat en Vinted.

Kortom: wat Facebook ons laat zien is niet “the metaverse”.

No alt text provided for this image

 

4. Je kunt de metaverse alleen in virtual reality bezoeken

Ook dit is een misverstand. De metaverse zal uiteindelijk toegankelijk zijn via je smartphone, computer, laptop, virtual reality-bril en augmented reality-bril. Het bedrijf achter Pokémon GO is bijvoorbeeld actief bezig met dat laatste.

5. De metaverse is onvermijdelijk

Het is duidelijk dat de metaverse actief in ontwikkeling is. De belangrijkste spelers in de wereld van de technologie hebben er hun ogen op gericht. Meta, NVIDIA, EPIC, Roblox. Maar ze staan voor een aantal uitdagingen; interoperabiliteit – waarbij gebruikers gemakkelijk tussen verschillende werelden moeten kunnen bewegen – is er daar één van. Dit betekent dat bedrijven intensief moeten werken aan open standaarden. In de metaverse moet je met het grootste gemak kunnen werken, concerten bijwonen en gamen. Niet zo’n gemakkelijke opgave, vooral omdat veel bedrijven huiverig zullen zijn om aan open standaarden mee te werken en hun intellectuele eigendom op te geven.

Bovendien zal de groei van de metaverse ook aanzienlijke hardware-innovaties vergen.

 

6. De metaverse is geschikt voor alles

Ook dit is een aspect dat nog te bezien valt. In de toekomst zullen de verschillende varianten van het internet gewoon naast elkaar bestaan – net zoals je een boek soms op papier leest, en soms op je scherm. Het internet zoals wij dat kennen, zal natuurlijk blijven bestaan. Het zal toegankelijk zijn op uw smartphone, computer of tablet. Voor sommige dingen, zoals winkelen, spelletjes spelen en sociale interactie, zal de metaverse uitermate geschikt zijn. Maar ik kan me niet voorstellen dat ik mijn internetbankzaken in de metaverse zou doen. We zullen zien.

 

7. De metaverse is fantastisch

Ook dit is niet eenduidig. Het is duidelijk dat we fantastische toepassingen kunnen bedenken voor de metaverse. Sociale interactie, games, concerten, sport en entertainment. Tegelijkertijd moeten we ons de vraag blijven stellen: wat is de werkelijke toegevoegde waarde? Kan dit niet op een andere manier? Is onze privacy gewaarborgd? Moeten we technologie ontwikkelen die ons actief scheidt van de fysieke wereld? Worden we daardoor minder verbonden met de mensen om ons heen? En als we twee of drie uur per dag als een avatar in de virtuele wereld rondlopen, hoe zal dat onze perceptie van onszelf en anderen beïnvloeden?

Over de donkere kant van de metaverse schreef ik het artikel “hoe zit het met de donkere kant van de metaverse“?

No alt text provided for this image

Hopelijk ben je iets wijzer geworden over wat de metaverse wel en niet is. Over de misverstanden en de beeldvorming.

Wil je meer weten? Abonneer je dan op mijn LinkedIn nieuwsbrief: “Metaverse Monthly” of abonneer je op mijn tech-news update: “Trending in Tech“.

met hartelijke groet, Jarno