De metaverse is een idee waaraan op dit moment veel bedrijven, creatievelingen, denkers en programmeurs werken. Het is een toekomstperspectief van een driedimensionaal virtueel internet waarin activiteiten en ervaringen centraal staan. Het onderwerp is veel in het nieuws, maar niet altijd correct weergegeven. Daarom dit artikel over de 7 misverstanden over de metaverse.
1. De metaverse is er al
De metaverse is een oneindig grote (toekomstige) virtuele wereld die alle andere virtuele subwerelden met elkaar verbindt. Je kunt de metaverse zien als de volgende fase van het internet zoals wij dat kennen: het huidige tweedimensionale, platte internet zal veranderen in een driedimensionale, ruimtelijke vorm. We gaan van het web van pagina’s naar het web van coördinaten. En van het web van informatie naar het web van activiteiten.
In de toekomst kunnen mensen elkaar als avatars ontmoeten in de metaverse, om bijvoorbeeld te netwerken, diensten te verlenen, samen te werken, te ontspannen, te gamen, te winkelen en te consumeren. De metaverse biedt ook de mogelijkheid om een virtuele economie op te bouwen, te creëren en eraan deel te nemen.
In de toekomst gaan we niet meer “op” het internet, maar “in” het ruimtelijke internet. De metaverse kan worden gezien als de wereld die alle (bestaande) virtuele werelden met elkaar verbindt. Die wereld is er echter nog niet.
Er bestaan weliswaar verschillende initiatieven, zoals Fortnite, Roblox, Minecraft, Decentraland, Cryptovoxels, Axie infinity, Sandbox en Facebook Horizon, maar de volwassen versie van de metaverse is nog iets van de toekomst.
Wat dit verwarrend maakt is dat al deze bedrijven zichzelf individueel ook als metaverse bedrijven beschrijven.
2. Metaverse is niets nieuws: we kennen het al van Second Life
Het 3D-platform Second Life werd gelanceerd in 2003, en tegen 2013 telde het ongeveer een miljoen regelmatige gebruikers. Als avatars kun je andere gebruikers ontmoeten en socialiseren, bouwen en winkelen. Second Life bestaat nog steeds. Het is echter niet “de metaverse”.
Zoals we in de verklaring hierboven hebben gezien: de metaverse verbindt virtuele werelden met elkaar. Deze werelden zijn interoperabel, dat wil zeggen dat gebruikers platformoverschrijdend van wereld kunnen wisselen met behoud van hun digitale eigendommen, aankopen en identiteiten. De metaverse verbindt meerdere virtuele werelden, dus in de toekomst zal Second Life verbonden zijn met Fortnite en Roblox. En natuurlijk is het waar dat de huidige virtuele werelden lijken op Second Life, maar de metaverse is echt iets anders. De vraag is ook in hoeverre de metaverse van de toekomst gaat lijken op de huidige weergave van VR-werelden.
3. Facebook creëert de metaverse en laat ons zien hoe de metaverse eruit ziet
Ook dit is natuurlijk onjuist. Facebook (~Meta) is bezig met een massale push om de metaverse als thema te veroveren. Het investeert enorme bedragen in onderzoek, mankracht en marketing om zichzelf op de kaart te zetten. Immers, als Facebook niet aan boord is zodra de metaverse realiteit wordt, kan dat mogelijk rampzalig zijn voor hun populariteit.
Bovendien is wat we nu zien in de promotievideo’s van Facebook niet de uiteindelijke vorm van de metaverse. In termen van ontwikkeling kunnen we dit vergelijken met het internet van 1995. Ook toen was het onmogelijk om de uiteindelijke vorm van het internet te voorspellen met bedrijven als TikTok, Coinbase, Snapchat en Vinted.
Kortom: wat Facebook ons laat zien is niet “the metaverse”.
4. Je kunt de metaverse alleen in virtual reality bezoeken
Ook dit is een misverstand. De metaverse zal uiteindelijk toegankelijk zijn via je smartphone, computer, laptop, virtual reality-bril en augmented reality-bril. Het bedrijf achter Pokémon GO is bijvoorbeeld actief bezig met dat laatste.