Wat is de Metaverse?
Facebook heeft een nieuwe naam: Meta. De rebranding maakt deel uit van de pogingen van het bedrijf om niet langer bekend te staan als een socialemediabedrijf, maar zich te richten op het bouwen van een onderdeel van de metaverse. Analisten geloven dat de metaverse het middelpunt wordt van een hele nieuwe bedrijfstak, zoals smartphones en apps of personal computers in het verleden. Kranten staan vol met artikelen over de metaverse en Twitter vult zich met vragen en bespiegelingen. Dat roept de vraag op: wat is de metaverse?
Check in dit overzicht mijn interviews door landelijke media over de metaverse.
Wat is de Metaverse?
Wat is de Metaverse? De metaverse is een online netwerk van virtuele driedimensionale werelden. De gebruiker of bezoeker van de metaverse krijgt er een gevoel van individuele aanwezigheid (al dan niet vertegenwoordigd door een avatar) en ruimtelijk bewustzijn. De wereld van de metaverse speelt zich voor iedereen synchroon en in realtime af. Je zou de metaverse kunnen zien als de volgende fase van het huidige internet: het (nu nog) tweedimensionale, platte internet verandert naar een driedimensionale, ruimtelijke vorm. Het is er altijd, voor iedereen. Net zoals social media het gewone internet hebben veranderd voor het gewone internet.
Ook goed om te weten: De metaverse is nog een toekomstperspectief. Het is nog niet ‘af’.
En het interessante is dus dat gebruikers in de metaverse hun activiteiten cross-platform kunnen ontplooien. Wat in de ene virtuele wereld werkt, werkt dus ook in een andere wereld. Wat je in de ene virtuele wereld verdient of koopt, bezit je ook in de andere virtuele wereld.
In de metaverse kunnen mensen elkaar ontmoeten, bijvoorbeeld om elkaar te leren kennen, te netwerken, nieuwe vaardigheden te leren, relaties op te bouwen, producten en diensten te leveren, samen te werken, te ontspannen, te gamen, te shoppen en te consumeren. Een gebruiker van de toekomstige metaverse kan het ene moment er voor kiezen om naar een virtuele plaats te gaan die een bepaald thema heeft, om vervolgens snel over te steppen naar een plaats waar een specifieke activiteit plaatsvindt. Wat je als gebruiker kan doen in iedere virtuele ruimte is afhankelijk van wat de maker mogelijk maakt. De meeste voorbeelden van huidige metaverse ontwikkelingen spelen zich af in de game wereld.
De metaverse biedt ook de mogelijkheid om zelf te bouwen, te creëren en te participeren in een virtuele economie. Je betaalt met cryptovaluta, euro’s, dollars of cryptotokens.