Wat is kunstmatige intelligentie?
Voor wie het nieuws volgt ziet het overal om zich heen: kunstmatige intelligentie en toepassingen ervan duiken steeds meer op in de wereld om ons heen. Bijna elke dag kun je in de nationale en internationale media berichten lezen met titels als: ‘Bots als je nieuwe collega’, ‘Inzet kunstmatige intelligentie in bedrijfsleven groeit met 162% per jaar’, ‘‘Kunstmatige intelligentie gaat nu echt het verschil maken’.
Definitie kunstmatige intelligentie
Maar wat is kunstmatige intelligentie eigenlijk? Mijn definitie is: ‘kunstmatige intelligentie is het concept dat machines taken kunnen uitvoeren op een manier die wij mensen als ‘slim’ zouden beoordelen omdat we vinden dat ze toebehoren aan menselijke intelligentie.’ Het is een goede definitie omdat het een uitspraak doet over de manier waarop we er naar kijken vanuit het perspectief van de menselijke intelligentie. Het zegt ook iets over de tijdelijkheid van het begrip. Sommige toepassingen die we na verloop van tijd beschouwen als ‘normaal’ noemen we gek genoeg na verloop van tijd geen ‘kunstmatige intelligentie’ meer.
Wikipedia zegt “In de computerwetenschap wordt kunstmatige intelligentie, ook wel machine intelligentie genoemd, aangetoond door machines, in tegenstelling tot de natuurlijke intelligentie die door mensen en dieren wordt getoond”.
Kunstmatige intelligentie om ons heen
We zijn op weg naar een nieuw tijdperk met dank aan kunstmatige intelligentie. Slimme algoritmes die met ons meedenken, ons helpen, het werk efficiënter kunnen maken en sneller en accurater data kunnen verwerken. Patronen kunnen herkennen uit grote onoverzichtelijke hoeveelheden data. Gezichten, spraak en tekst kunnen herkennen als ware het mensen. Slimme computersystemen die menselijke ‘vaardigheden’ beginnen te bezitten en intelligentie toevoegen aan producten, processen en diensten.
En dat is geen toekomstdenken, maar realiteit. Er is enthousiasme over de recente kwalitatieve toename van kunstmatige intelligentie en daarbij tekenen zich de contouren van een maatschappij met een vaste rol zich steeds meer af.
En vergis je dus niet: in het heden wordt kunstmatige intelligentie ook al veel toegepast in de wereld om ons heen. Bijvoorbeeld om internetzoekmachines te laten draaien, je suggesties te doen op Netflix en Amazon, spam uit e-mails te filteren, e-mailtjes automatisch te laten beantwoorden, vertaalprogramma’s op het internet te laten functioneren, spraakopdrachten te herkennen, deepfakes te maken, stemmen te klonen, creditcardfraude op te sporen of zelfrijdende auto’s te besturen. In deze gevallen zijn het niet mensen, maar algoritmes die de handelingen uitvoeren.
We zien steeds meer om ons heen dat slimme software in staat is om waar te nemen, te leren, te handelen in zich aan te passen aan de echte wereld. En kunstmatig intelligente software is steeds beter in staat om taken van ons over te nemen die wij lang als het domein van mensen hebben beschouwd.