Een NFT verkopen
Vorige week heb ik de NFT van mijn video ‘glitch in the Metaverse’ verkocht. Dat heb je kunnen lezen in mijn nieuwsbrief en op mijn socials (daar kom ik zo nog even op terug). Ik was trouwens al eerder te zien en te horen over het onderwerp NFT’s bij BNR nieuwsradio, NOS achtuurjournaal, De Telegraaf, NOS Jeugdjournaal, Trouw en NOS op drie.
De NFT-video heeft een week te koop gestaan en leverde uiteindelijk $ 125 op. Het lijkt misschien simpel om een digitaal object te verkopen, maar de praktijk blijkt weerbarstig. Vijf lessen die ik graag met je wil delen.
Heb je belangstelling om NFT’s te kopen? Lees dan mijn handleiding en checklist “NFT Kopen“. Wil je deze PDF ontvangen? Schrijf je dan nu in voor mijn nieuwsbrief. De handleiding is exclusief voor nieuwsbrieflezers.
Aan de slag met technologie
Als auteur en spreker op het gebied van nieuwe technologie hou ik ervan om daarmee te experimenteren. Ik ben een vroege gebruiker van het internet (1996), al heel snel actief op Twitter (2007) en LinkedIn(2008), ben volop aan het stoeien met crypto-valuta (sinds 2013) en het creëren van een avatar (2020) en ben bezig met voice cloning (2021). Allemaal vanuit de insteek: je kunt wel over praten, maar het is vooral heel interessant om gewoon te doen. Daar leer je veel van.
Ik heb ontzettend veel plezier gehad met het maken van de NFT. Voor de video heb ik mijn eigen avatar gecombineerd met een diepe zware Amerikaanse stem en gebruik gemaakt van door mijzelf geproduceerde electro-muziek. Frank Schaap zorgde voor extra visuals.
Een NFT is een Non-Fungible Token: een niet- inwisselbaar, onvervangbaar digitaal eigendomscertificaat. Dit certificaat kun je digitaal creëren en koppelen aan een digitaal object (zoals een afbeelding) en dat registreer je vervolgens in een blockchain (een openbare database). Deze registratie is ook gekoppeld aan jouw eigen digitale portefeuille. Omdat je een digitale sleutel hebt (in je digitale portemonnee) die gekoppeld is aan je NFT kun je bewijzen dat de NFT jouw eigendom is.
De rest van de wereld kan ook zien dat jij de eigenaar bent omdat de registratie van je NFT in de openbare blockchain staat. Mensen kunnen dat zien, maar niemand kan die registratie wijzigen.
Vertalen we bovenstaande complexe tekst naar de fysieke wereld dan heb jij een eigendomscertificaat die in een glazen kluis ligt waarvan alleen jij de sleutel hebt. Omdat jij de sleutel hebt is het glashelder dat jij de eigenaar bent. Omdat de kluis van glas is kan iedereen zien wat erin ligt en weet iedereen dat jij de eigenaar bent.
Nieuwe verdienmodellen
Kopers krijgen dus een digitaal certificaat, een handtekening, de aandacht en de zegen van de maker. Zoals je vroeger een gesigneerd exemplaar van een LP of CD kon bezitten en verkopen, zo is dat nu digitaal. En we weten hoeveel er soms wordt betaald voor gesigneerde exemplaren.
Met de koop van de NFT bezit je niet automatisch het copyright. Vertalen we dit naar de LP of CD metafoor dan mag je de liedjes wel thuis afspelen, maar niet onder eigen beheer uitbrengen of anderszins verspreiden.
Kortom: Een NFT is je eigen, uniek bewijs van authenticiteit en herkomst: je weet zeker dat jij de NFT bezit en niet iemand anders.
Met behulp van NFT-technologie kan iemand zich opeens een afbeelding ‘toe-eigenen’, of een MP3 of een video. En wanneer er een collectieve overeenstemming is van wat dat ‘bezit’ betekent, dan kan ook schaarste ontstaan door de economische wet van vraag en aanbod.
Het hele NFT-concept is erg bijzonder omdat het technisch altijd een enorme uitdaging was om schaarste in het digitale domein te creëren. In de digitale wereld kun je immers met het grootste gemak zaken kopiëren, vermenigvuldigen en delen. NFT-technologie verandert dat ingrijpend en creëert dus een nieuw waardesysteem. Een waardesysteem waarbij er zelfs, met goedkeuring van de maker, nieuwe creatieve opties ontstaan wanneer de maker de exclusieve licentie op het auteursrechtelijk werk mee verkoopt.
Vijf lessen bij de verkoop van een NFT
Dit zijn de vijf punten die ik heb geleerd bij de verkoop van een NFT.
1. Nog relatief onbekend
Allereerst is het fenomeen NFT nog niet echt bekend bij het grote publiek, ook al zijn NFT’s veel in het nieuws geweest de afgelopen tijd. In mijn artikel hierover heb ik veel vragen behandeld die voorbijkwamen in mijn Whatsapp en social media. Zoals: “Wanneer ik dit koop, wat koop ik dan?” “Ben ik er dan ook eigenaar van?” en “Waarom verkoop je zoiets?”.
2. Nog best gebruiksonvriendelijk
Zoals verwacht is het nog best lastig om een NFT aan te bieden. Ik heb al ervaring met cryptovaluta en verschillende internetdiensten, maar toch is het zaak om goed op te letten.
Er zijn verschillende stappen die je moet nemen en zeker niet iedere stap is even gebruiksvriendelijk. Je moet een crypto portemonnee aanmaken (ik koos voor MetaMask), Ethereum kopen (Ik koos voor Litebit), een profiel aanmaken bij een marktplaats (ik koos voor Opensea) en snappen hoe je een account en een transactie valideert (Ethereum vraagt GAS).
Vergeet niet: de wereld van digitale cryptokunst en cryptowallets kent geen klantenservice en ook geen link als “wachtwoord vergeten?” als je dat kwijt bent. Dat laatste bleek een punt van stress te zijn toen ik vergeten had het wachtwoord van mijn crypto-portemonnee in mijn password manager op te slaan. De twaalf herstel-woorden die ik in het begin moest opschrijven bleken echter uitkomst te bieden.