Vragen? Bel 06 – 160 749 53 of mail mij info@jarnoduursma.nl

Vragen? Bel of mail mij

Een NFT verkopen

Vorige week heb ik de NFT van mijn video ‘glitch in the Metaverse’ verkocht. Dat heb je kunnen lezen in mijn nieuwsbrief en op mijn socials (daar kom ik zo nog even op terug).  Ik was trouwens al eerder te zien en te horen over het onderwerp NFT’s bij BNR nieuwsradio, NOS achtuurjournaal, De Telegraaf, NOS Jeugdjournaal, Trouw en NOS op drie.

De NFT-video heeft een week te koop gestaan en leverde uiteindelijk $ 125 op. Het lijkt misschien simpel om een digitaal object te verkopen, maar de praktijk blijkt weerbarstig. Vijf lessen die ik graag met je wil delen.

 

Heb je belangstelling om NFT’s te kopen? Lees dan mijn handleiding en checklist “NFT Kopen“. Wil je deze PDF ontvangen? Schrijf je dan nu in voor mijn nieuwsbrief. De handleiding is exclusief voor nieuwsbrieflezers. 

 

Aan de slag met technologie

Als auteur en spreker op het gebied van nieuwe technologie hou ik ervan om daarmee te experimenteren. Ik ben een vroege gebruiker van het internet (1996), al heel snel actief op Twitter (2007) en LinkedIn(2008), ben volop aan het stoeien met crypto-valuta (sinds 2013) en het creëren van een avatar (2020) en ben bezig met voice cloning (2021). Allemaal vanuit de insteek: je kunt wel over praten, maar het is vooral heel interessant om gewoon te doen. Daar leer je veel van.

Ik heb ontzettend veel plezier gehad met het maken van de NFT. Voor de video heb ik mijn eigen avatar gecombineerd met een diepe zware Amerikaanse stem en gebruik gemaakt van door mijzelf geproduceerde electro-muziek. Frank Schaap zorgde voor extra visuals.

Een NFT is een Non-Fungible Token: een niet- inwisselbaar, onvervangbaar digitaal eigendomscertificaat. Dit certificaat kun je digitaal creëren en koppelen aan een digitaal object (zoals een afbeelding) en dat registreer je vervolgens in een blockchain (een openbare database). Deze registratie is ook gekoppeld aan jouw eigen digitale portefeuille. Omdat je een digitale sleutel hebt (in je digitale portemonnee) die gekoppeld is aan je NFT kun je bewijzen dat de NFT jouw eigendom is.

De rest van de wereld kan ook zien dat jij de eigenaar bent omdat de registratie van je NFT in de openbare blockchain staat. Mensen kunnen dat zien, maar niemand kan die registratie wijzigen.

Vertalen we bovenstaande complexe tekst naar de fysieke wereld dan heb jij een eigendomscertificaat die in een glazen kluis ligt waarvan alleen jij de sleutel hebt. Omdat jij de sleutel hebt is het glashelder dat jij de eigenaar bent. Omdat de kluis van glas is kan iedereen zien wat erin ligt en weet iedereen dat jij de eigenaar bent.

 

 

Nieuwe verdienmodellen

Kopers krijgen dus een digitaal certificaat, een handtekening, de aandacht en de zegen van de maker. Zoals je vroeger een gesigneerd exemplaar van een LP of CD kon bezitten en verkopen, zo is dat nu digitaal. En we weten hoeveel er soms wordt betaald voor gesigneerde exemplaren.

Met de koop van de NFT bezit je niet automatisch het copyright. Vertalen we dit naar de LP of CD metafoor dan mag je de liedjes wel thuis afspelen, maar niet onder eigen beheer uitbrengen of anderszins verspreiden.

Kortom: Een NFT is je eigen, uniek bewijs van authenticiteit en herkomst: je weet zeker dat jij de NFT bezit en niet iemand anders.

Met behulp van NFT-technologie kan iemand zich opeens een afbeelding ‘toe-eigenen’, of een MP3 of een video. En wanneer er een collectieve overeenstemming is van wat dat ‘bezit’ betekent, dan kan ook schaarste ontstaan door de economische wet van vraag en aanbod.

Het hele NFT-concept is erg bijzonder omdat het technisch altijd een enorme uitdaging was om schaarste in het digitale domein te creëren. In de digitale wereld kun je immers met het grootste gemak zaken kopiëren, vermenigvuldigen en delen. NFT-technologie verandert dat ingrijpend en creëert dus een nieuw waardesysteem. Een waardesysteem waarbij er zelfs, met goedkeuring van de maker, nieuwe creatieve opties ontstaan wanneer de maker de exclusieve licentie op het auteursrechtelijk werk mee verkoopt.

Vijf lessen bij de verkoop van een NFT

Dit zijn de vijf punten die ik heb geleerd bij de verkoop van een NFT.

1. Nog relatief onbekend

Allereerst is het fenomeen NFT nog niet echt bekend bij het grote publiek, ook al zijn NFT’s veel in het nieuws geweest de afgelopen tijd. In mijn artikel hierover heb ik veel vragen behandeld die voorbijkwamen in mijn Whatsapp en social media. Zoals: “Wanneer ik dit koop, wat koop ik dan?” “Ben ik er dan ook eigenaar van?” en “Waarom verkoop je zoiets?”.

 

2. Nog best gebruiksonvriendelijk

Zoals verwacht is het nog best lastig om een NFT aan te bieden. Ik heb al ervaring met cryptovaluta en verschillende internetdiensten, maar toch is het zaak om goed op te letten.

Er zijn verschillende stappen die je moet nemen en zeker niet iedere stap is even gebruiksvriendelijk. Je moet een crypto portemonnee aanmaken (ik koos voor MetaMask), Ethereum kopen (Ik koos voor Litebit), een profiel aanmaken bij een marktplaats (ik koos voor Opensea) en snappen hoe je een account en een transactie valideert (Ethereum vraagt GAS).

Vergeet niet: de wereld van digitale cryptokunst en cryptowallets kent geen klantenservice en ook geen link als “wachtwoord vergeten?” als je dat kwijt bent. Dat laatste bleek een punt van stress te zijn toen ik vergeten had het wachtwoord van mijn crypto-portemonnee in mijn password manager op te slaan. De twaalf herstel-woorden die ik in het begin moest opschrijven bleken echter uitkomst te bieden.

3. Minder bereik

Wat ik ook heb geleerd is dat sociale media platformen er niet van houden dat je producten verkoopt via hun platform. De algoritmes zijn volgens mij zo ingesteld dat het bereik van je bericht relatief laag is. Waarschijnlijk heeft dat te maken met woorden als “I’m selling” en “auction” die door het algoritme worden herkend. Ik kreeg in ieder geval maar moeilijk de schwung ervan te pakken. Maar goed, ik ben dan ook geen marketeer.

 

4. Het belang van een fanbase

Zoals ik vermoedde, was er niet knetterveel belangstelling voor mijn NFT. Net zoals een kunstenaar, muzikant, theatermaker zijn eigen publiek langzaam moet opbouwen, geldt dat ook op het gebied van NFT-kunst. Zonder bekendheid, naam, fans is het lastig om je NFT te verkopen. En aangezien mijn reputatie als videokunstenaar en muzikant te verwaarlozen is, werd er nou niet bepaald tegen elkaar opgeboden. 😉

 

 

5. Moeilijk voor kopers

En misschien wel de belangrijkste les van dit experiment: net zo lastig als het is om een NFT te maken, te minten en te plaatsen, zo moeilijk is het ook om een NFT te kopen. Ik kreeg berichten van mensen via sociale media en WhatsApp die letterlijk zeiden: ik wil wel bieden, maar het is me gewoon te veel gedoe.

Bij dat proces moet je ook als koper eerst Ethereum kopen, een crypto-portemonnee aanmaken, je aanmelden bij een NFT-marktplaats, onderling je identiteit bevestigen en het mechanisme van een veiling ontdekken. Samenvatting: voor potentiële belangstellenden veel te veel gedoe. Zelfs dus voor mijn volgers en lezerspubliek, allemaal mensen die bekend zijn met internet, technologie, apps en crypto. Wil het verkopen en kopen van NFT in de toekomst succes hebben, dan moet het proces veel eenvoudiger worden: alsof je een boek koopt bij bol.com.

 

 

Uitgelichte lezingen

Conclusie

Wil je aan de slag met NFT’s en ze ook zelf verkopen? Doen! Het is een nieuwe wereld  die de moeite waard is om te verkennen. Net zoals bij de opkomst van social media, cryptovaluta en synthetische media zijn er genoeg mogelijkheden om nu al uit te proberen. Het minten en verkopen van een NFT is een interessante verkenningstocht. Zoals je echter hebt kunnen lezen vergt het echter nog wel wat aandacht, tijd en moeite.

Ben je al een artiest met een fanbase, dan zullen potentiële kopers meer moeite doen dan bij een relatief onbekende kunstenaar. Je kunst verkopen als NFT kan dan zelfs zorgen voor extra inkomsten. Want dat deze manier van digitale kunstverkoop een blijvertje is, dat is zeker. Video’s, verzamelobjecten, digitale kleding, avatars en skins kun je nu al als NFT kopen en die verkoop zal alleen nog maar stijgen. Ook het aanbod van NFT-producten zal alleen nog maar toenemen.

Over een paar jaar is het de normaalste zaak van de wereld dat je een digitale Gucci zonnebril koopt voor je avatar in de online wereld. In-app aankopen, NFT’s, tokens en cryptovaluta vormen een belangrijk fundament van de online wereld van de toekomst. Het is nu dus belangrijk om je in dat nieuwe fenomeen te verdiepen. Succes en veel plezier!

Wil je trouwens meer weten over NFT’s? Boek dan een lezing van mij over dit onderwerp. Of lees mijn uitgebreide artikel.

ps: Nog even voor de goede orde: De opbrengst van de NFT-verkoop gaat naar een goed doel: een veilige plaats voor kwetsbare studenten op Bali. Dus: had je mijn NFT willen kopen, maar vond het het teveel gedoe? “Uw giften zijn welkom op rekeningnummer NL76 INGB 0004 2167 94 ten name van Stichting Garuda House Bali.”

Uitgelichte lezing: NFT

Uitgelichte blogs:

Wat is NFT?

Wat is NFT?

NFT is een manier om eigenaarschap te koppelen aan digitale objecten. Alles wat digitaal is wordt daarmee een soort onvervangbaar digitaal kunstwerk. Dat leidt tot interessante, wonderlijke ontwikkelingen. Waarom gaat iemand 69 miljoen dollar betalen voor een ‘digitaal plaatje’?

Wat maakt NFT-technologie zo belangrijk? Waarom wordt er zoveel gesproken over NFT? Wat krijg je eigenlijk wanneer je een NFT koopt? Wat zijn de uitdagingen en problemen?

Lees verder
NFT-technologie is revolutionair, maar weet wat je koopt

NFT-technologie is revolutionair, maar weet wat je koopt

Digitale kunstwerken worden steeds populairder. Dat komt door de opkomst van NFT-technologie.

NFT maakt het mogelijk eigenaarschap te claimen in de digitale wereld. Een revolutionair idee, maar het fundament is nog instabiel. Weet dus wat je koopt.

Lees verder