Let op: omdat de coronamaatregelen zijn losgelaten worden er veel evenementen georganiseerd. Het is erg druk. Wacht dus niet te lang met reserveren/boeken.
Lezing NFT
NFT is een geheel nieuw fenomeen dat de digitale wereld een boost geeft. Digitale producten en diensten, zoals een video of een ontwerp, krijgt financiële waarde. Hierdoor kan een NFT-aandeel zelfs een onderpand worden voor een financiële lening. Of een nieuw verdienmodel worden van een online creatieveling. Kortom: een nieuwe wereld om te ontdekken. Kom alles te weten over dit spraakmakende onderwerp in een lezing vol voorbeelden en inspirerende kijkjes in de toekomst. Spreker Jarno Duursma vertelt u graag alles over de kansen, usecases, uitdagingen en toekomstige mogelijkheden van NFT-technologie.
Spreker NFT
In het kort: Op 11 maart 2021 was de NFT-mania compleet: Kunstenaar Beeple verkocht via veilinghuis Christie’s zijn digitale werk “Everydays: the First 5000 Days” voor de lieve som van 69 miljoen dollar. Het is een NFT-kunstwerk waar de artiest meer dan 13 jaar aan heeft gewerkt. Het is het eerste NFT-werk dat werd verkocht door een traditioneel veilinghuis.
NFT-technologie is een manier om eigenaarschap te koppelen aan digitale objecten. Alles wat je kunt digitaliseren wordt daarmee een soort onvervangbaar digitaal kunstwerk. Dit zorgt voor ‘een nieuw waardesysteem op het internet’. En die constatering heeft flink wat consequenties. Álles op het internet kan dan immers worden beschouwd als een onvervangbaar digitaal kunstwerk.
Jarno bij De Telegraaf om te vertellen over NFT-technologie
Jarno bij BNR Digitaal: interview NFT
Toepassingen NFT
We staan nog maar aan het begin van de explosie van NFT-mogelijkheden. Vast staat wel dat door deze ontwikkeling online producten, diensten en creaties financiële waarde krijgen. Denk aan een broek van de H&M die niet alleen in de winkel hangt, maar die je ook online kunt dragen als Fortnite speelt. Mits je bijvoorbeeld een bepaald niveau van vaardigheid hebt bereikt in dat spel.
YouTubers zouden een NFT kunnen maken van delen van hun dagelijkse vlog. Voor fans is het leuk om daarvan eigenaar te zijn, maar je kunt in het slimme contract ook laten opnemen dat de betreffende persoon 10% krijgt van de advertentiewinst die hoort bij de video. De fan wordt dan als het ware aandeelhouder in deze video.
Er ontstaat een nieuwe markt waarin creatieven, bedrijven, speculanten, fans en bijbehorende online subculturen de zoete vruchten plukken van digitale NFT-producten en bijbehorende winsten.
Onderwerpen Lezing NFT
In mijn lezing over dit hyper-actuele onderwerp behandel ik de volgende vragen:
- Wat is NFT? En waarom betaalt iemand 69 miljoen voor een ‘digitaal plaatje’
- Waar kun je een NFT van maken?
- Wat maakt NFT bijzonder?
- Is een NFT een cryptocurrency?
- Hoe werkt een NFT-verkoop onder de motorkap?
- Wat zijn bekende NFT voorbeelden?
- Maar wat is de waarde van een object wanneer iedereen het kan gebruiken en kopiëren?
- Wanneer je een NFT koopt van een afbeelding, wat kríj́g je dan eigenlijk?
- Wat is er nog meer mogelijk met NFT-technologie? (Slimme contracten)
- Waarom kopen mensen NFT’s?
- Waarom is deze ontwikkeling nu zo populair? Dit bestaat toch al veel langer?
- Hoe ziet de toekomst van NFT eruit? (Usecases)
- Welke problemen moeten er nog worden opgelost?