Lezing NFT

NFT is een geheel nieuw fenomeen dat de digitale wereld een boost geeft. Digitale producten en diensten, zoals een video of een ontwerp, krijgt financiële waarde. Hierdoor kan een NFT-aandeel zelfs een onderpand worden voor een financiële lening. Of een nieuw verdienmodel worden van een online creatieveling. Kortom: een nieuwe wereld om te ontdekken. Kom alles te weten over dit spraakmakende onderwerp in een lezing vol voorbeelden en inspirerende kijkjes in de toekomst. Spreker Jarno Duursma vertelt u graag alles over de kansen, usecases, uitdagingen en toekomstige mogelijkheden van NFT-technologie.

Spreker NFT

In het kort: Op 11 maart 2021 was de NFT-mania compleet: Kunstenaar Beeple verkocht via veilinghuis Christie’s zijn digitale werk “Everydays: the First 5000 Days” voor de lieve som van 69 miljoen dollar. Het is een NFT-kunstwerk waar de artiest meer dan 13 jaar aan heeft gewerkt. Het is het eerste NFT-werk dat werd verkocht door een traditioneel veilinghuis. 

NFT-technologie is een manier om eigenaarschap te koppelen aan digitale objecten. Alles wat je kunt digitaliseren wordt daarmee een soort onvervangbaar digitaal kunstwerk. Dit zorgt voor ‘een nieuw waardesysteem op het internet’. En die constatering heeft flink wat consequenties. Álles op het internet kan dan immers worden beschouwd als een onvervangbaar digitaal kunstwerk. 

Jarno bij De Telegraaf om te vertellen over NFT-technologie

Jarno bij BNR Digitaal: interview NFT

Toepassingen NFT

We staan nog maar aan het begin van de explosie van NFT-mogelijkheden. Vast staat wel dat door deze ontwikkeling online producten, diensten en creaties financiële waarde krijgen. Denk aan een broek van de H&M die niet alleen in de winkel hangt, maar die je ook online kunt dragen als Fortnite speelt. Mits je bijvoorbeeld een bepaald niveau van vaardigheid hebt bereikt in dat spel.

YouTubers zouden een NFT kunnen maken van delen van hun dagelijkse vlog. Voor fans is het leuk om daarvan eigenaar te zijn, maar je kunt in het slimme contract ook laten opnemen dat de betreffende persoon 10% krijgt van de advertentiewinst die hoort bij de video. De fan wordt dan als het ware aandeelhouder in deze video. 

Er ontstaat een nieuwe markt waarin creatieven, bedrijven, speculanten, fans en bijbehorende online subculturen de zoete vruchten plukken van digitale NFT-producten en bijbehorende winsten.

Onderwerpen Lezing NFT

In mijn lezing over dit hyper-actuele onderwerp behandel ik de volgende vragen:

  • Wat is NFT? En waarom betaalt iemand 69 miljoen voor een ‘digitaal plaatje’
  • Waar kun je een NFT van maken?
  • Wat maakt NFT bijzonder?
  • Is een NFT een cryptocurrency?
  • Hoe werkt een NFT-verkoop onder de motorkap?
  • Wat zijn bekende NFT voorbeelden?
  • Maar wat is de waarde van een object wanneer iedereen het kan gebruiken en kopiëren?
  • Wanneer je een NFT koopt van een afbeelding, wat kríj́g je dan eigenlijk?
  • Wat is er nog meer mogelijk met NFT-technologie? (Slimme contracten)
  • Waarom kopen mensen NFT’s?
  • Waarom is deze ontwikkeling nu zo populair? Dit bestaat toch al veel langer?
  • Hoe ziet de toekomst van NFT eruit? (Usecases)
  • Welke problemen moeten er nog worden opgelost?

Kenmerken Lezing Jarno, spreker NFT

  • Energiek en inspirerend
  • Compact en prettig tempo
  • Begrijpelijk uitgelegd voor iedereen
  • Nuchter en gezond kritisch
  • Veel voorbeelden

Mijn meest recente lezingen:

  • Inspirerende online sessie voor thuiswerkende medewerkers. (Marketing)
  • Online congres over innovatie met alle stakeholders. (ICT en Publieke Dienstverlening)
  • Online medewerkersbijeenkomst over digitale transformatie. (Zakelijke Dienstverlening)
  • Europese bijeenkomst over de frontlinie van technologie en patenten. (Europees Non-profit)
  • Aftrap strategisch plan voor komende 5 jaar. (Woningbouw)
  • Aftrap Heidag management. (ICT dienstverlener)
  • Online paneldiscussie: technologie en corona. (Financiele Dienstverlening)

Als spreker voor je (online) event

Vertel mij iets over je bedrijf, je medewerkers, je relaties, je doelstelling en ik zorg voor een inspirerende, motiverende lezing. Wil je relaties samenbrengen, je medewerkers online inspireren, een aftrap doen voor een creatieve sessie, een ‘online energyboost’ geven of met het managementteam een strategisch plan maken? Vul dan het contactformulier in en ik neem snel contact met je op.

Wat klanten zeggen

"Soms heb je geluk en komt heel toevallig een spreker op je pad die op een speelse wijze de nodige dynamiek in kan brengen bij je ICT-kwartaal meeting. Jarno heeft niet alleen op een leuke humoristische wijze de nieuwste IT-trends over het voetlicht gebracht maar ook de nodige discussies losgemaakt over de bright en dark sights van de steeds verdergaande automatisering. Hij is daarbij zelfs geslaagd om de koppeling te maken naar onze bedrijfsvoering en heeft op die manier bijgedragen aan een geslaagde middag."
Ben Vester
Centraal Orgaan opvang Asielzoekers
Ben Vester
"Voor de eerste editie van ons online digital marketing event bij Achmea heeft Jarno een lezing gegeven over synthetische media en deepfakes. Jarno brengt met veel energie de boodschap over en maakt het onderwerp erg toegankelijk, ook voor collega’s die weinig digital kennis hebben. Met behulp van sprekende voorbeelden word je helemaal meegenomen in de wereld van deze nieuwe technologie."
Kimberley van Hulst
Digital Marketeer Achmea
Kimberley van Hulst

Podcast over NFT