7 Kenmerken van een goede spreker

Wat zijn kenmerken van een goede spreker? Belangrijke tips en adviezen, voor organisatoren en sprekers.

De juiste spreker boeken of een inspirerende presentatie geven; daar komt heel wat bij kijken. Ik werk bijna tien jaar als professioneel spreker. Daarnaast heb ik zeven jaar evenementen georganiseerd over digitalisering en tientallen sprekers zelf geboekt. Hierdoor weet ik veel van zowel de vraag- als de verwachtingskant.

Zo makkelijk als het lijkt – je gaat op een podium staan en vertelt een verhaal – zo moeilijk is het soms in de werkelijkheid. Want een (keynote-) spreker word je niet zomaar. Dat kost tijd, energie en toewijding. Op het podium, maar ook daarbuiten. Als organisator én spreker heb ik veel tips en adviezen voor beide kanten van het verhaal.

  • Waar moet je op letten als je een spreker gaat boeken?
  • Wat is de kracht van een inspirerende spreker?
  • Welke onderdelen zitten in een inspirerende presentatie?
  • Hoe bereid je je voor als spreker?
  • Hoe neem je mensen mee in je verhaal?
  • Wat zijn veelvoorkomende valkuilen?

Ik heb de afgelopen jaren veel inzichten opgedaan. Deze heb ik samengebracht tot 7 | Kenmerken van een goede spreker

7| Kenmerken van een goede spreker

In mijn leven heb ik vele honderden sprekers horen spreken. De meest motiverende, inspirerende en mind-blowing sprekers waren authentiek, sympathiek en geloofwaardig. Ze maakten een sterke combinatie van een goed verhaal, nieuwe inzichten en mooie anekdotes met veel humor. Wat zijn de belangrijkste kenmerken van een spreker?

 

1 – Persoonlijk en authentiek

Sprekers die me echt zijn bijgebleven zijn de sprekers die op het podium stonden als zichzelf. Als mens. En dat betekent zeker niet dat ze iets persoonlijk, privé-gevoelig of intiems deelden, maar wel dat ze een verhaal vertelden met een overduidelijke connectie met hun hart. Dat maakt het persoonlijk, inspirerend of motiverend.

 

2 – Vertel een verhaal

Inspirerende sprekers vertellen een verhaal. Alsof je een boek leest van kaft tot kaft. Alsof je in sneltreinvaart een hele serie op Netflix bekijkt, van de eerste tot de laatste aflevering. Een presentatie is veel meer dan een opsomming van feiten en nieuwe ontdekkingen. Het is een verhaal.

 

3 –  Helder en begrijpelijk

Zelf vind ik het belangrijk op het podium mijn verhaal zodanig uit te leggen, dat iedereen het begrijpt. Bij het gebruik van jargon, moeilijke woorden en ingewikkelde zinnen, zit een spreker te diep in zijn vakgebied. Hij veronderstelt te veel kennis als bekend en verliest daarmee het contact met de zaal. Of iemand wil zijn of haar spierballen laten zien door zoveel mogelijk moeilijke woorden te gebruiken. Ik hou daar niet van. Ik wil dat iedereen in de zaal mijn verhaal begrijpt, maar tegelijkertijd intellectueel wordt uitgedaagd. Dat is soms misschien moeilijk, maar zeker niet onmogelijk.

 

4 – Wees onderhoudend

Je moet mensen in de zaal meenemen op je reis door jouw verhaal. Het mag snel, in een hoog tempo, maar laat nooit de hand van het publiek los. Ze moeten erop kunnen vertrouwen dat jij ze meeneemt in het verhaal. Bekijk je presentatie dus met regelmaat van een afstand. Met de bril van je publiek. Ik vind het belangrijk dat mijn lezingen leuk zijn om naar te kijken en te luisteren. Veel humor, treffende anekdotes en aansprekende, concrete voorbeelden. Veelzeggende afbeeldingen met weinig tekst en veel interessante slides of video’s.

 

5 – Geef iets mee

Het vijfde wat ik belangrijk vind is dat mensen daadwerkelijk veel opsteken. Dat ze slimmer worden en geprikkeld in hun gedachten. Geprikkeld over de toekomst. Over nieuwe inzichten of dat ze met een andere bril kijken naar huidige zaken. Ik wil dat er echt iets gebeurt in de zaal.

 

6 – Ken je verantwoordelijkheid

Wanneer je een lezing geeft, krijg je het meest kostbare wat je van een onbekende kunt krijgen: zijn tijd en aandacht. Ga daar zorgvuldig mee om. Inspireer je publiek, motiveer ze, maak ze wijzer, maak ze enthousiast. Laat je publiek anders naar de wereld kijken. Naar hun werk, naar de buitenwereld of naar zichzelf.

Er zijn mensen die naar aanleiding van mijn lezing hun bedrijfsstrategie volledig hebben veranderd, een baan hebben opgezegd of een time-out hebben genomen van hun werk. Mensen die hebben besloten het iets langzamer aan te doen – of juist enorm te versnellen. Als spreker heb je de kracht gedachten, gevoelens en gedrag te beïnvloeden. Gebruik dat integer en met wijsheid.

 

7 – Een goede spreker is betrouwbaar

Vanzelfsprekend moet je heel hard je best doen om alles wat je zegt op het podium feitelijk correct te vertellen. Een collega-spreker zei eens ‘Don’t let the truth get in the way of a good story’, maar daar ben ik het vanzelfsprekend mee oneens. Als spreker heb je de verantwoordelijkheid zorgvuldig met je kracht om te gaan. En wat mij betreft is dat; mensen inspireren om te kijken naar nieuwe ontwikkelingen. Daar de kansen en bedreigingen van in te laten zien en uiteindelijk toe te passen voor een betere wereld.

 

Adviezen voor sprekers en organisatoren

Ben je op zoek naar een spreker voor je event? Lees hier waar je op moet letten bij het boeken van een spreker. Veel informatie vind je ook in het artikel: Wat maakt een goede spreker?

Een prettige spreker is fijn om naar te kijken en te luisteren. Welke onderdelen zorgen voor een goede presentatie? Je leest het op de pagina Inspirerende sprekers. Een waardevolle bron van informatie vol tips en adviezen voor organisatoren én voor sprekers.

Heb je vragen over de kosten van een spreker. Bekijk dan alle ins en outs in het blog: Wat kost een spreker?

 

Wat klanten zeggen

"Jarno heeft ons meegenomen in de snel veranderende digitale wereld met de nadruk op kunstmatige intelligentie. Tijdens zijn verhaal heeft hij een duidelijke link gemaakt naar onze business wat het niet alleen erg interessant maar ook nog eens zeer relevant maakt. Zeker een toegevoegde waarde voor ons als inspiratie maar ook als reminder dat het belangrijk is om te weten wat er allemaal om ons heen gebeurd zodat wij hier als bedrijf ook beter op in kunnen spelen."
Tim de Vos
Unilever food solutions
Tim de Vos
"Jarno heeft voor Xpirit een zeer inspirerende sessie gegeven. Hij maakt echt verbinding met het publiek. Jarno kan mensen boeien vanaf de eerste tot de laatste minuut en bouwt zijn verhaal zorgvuldig op. Kortom: een mooie succesvolle dag mede door zijn inbreng."
Pascal Greuter
Xpirit Nederland
Pascal Greuter
EditieNL
NOS
HP De Tijd
Trouw
EenVandaag
FD
AD
RTL 4
BNR
NPO1
de Volkskrant
NRC.next
Metro
De Telefgraaf

Neem contact met mij op

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.