Wat kost een spreker?
Ben je op zoek naar een inspirerende spreker voor je event? En wil je weten met welke kosten je rekening moet houden? Er zijn verschillende onderdelen waar je rekening mee moet houden. Ik leg het je uit.
Wat kost een spreker om in te huren? Wat zijn gemiddelde kosten? Waarom zijn er soms onderling grote verschillen in de kosten van sprekers?
Ben je op zoek naar een inspirerende spreker voor je event? En wil je weten met welke kosten je rekening moet houden? Er zijn verschillende onderdelen waar je rekening mee moet houden. Ik leg het je uit.
Om verschillende redenen liggen de kosten voor bepaalde sprekers erg uiteen. Ik organiseerde zeven jaar lang een event over digitale technologie, met meer dan honderddertig sprekers. Daarom weet ik wat het kost om een spreker in te huren en waarom dat onderling soms zo van elkaar verschilt. Verder heb ik ook zelf inmiddels vele honderden lezingen gegeven, in binnen- en buitenland.
Wat de spreker kost is afhankelijk van een aantal factoren:
Waarom kost een spreker soms zoveel meer dan een vakgenoot? De onderlinge verschillen hebben met diverse factoren te maken. Allereerst de ervaring en deskundigheid. Hoe meer ervaring in een vakgebied, hoe waardevoller de informatie en inzichten. Als het publiek de ‘vlieguren’ van de spreker erg waardeert, zullen de kosten hoger zijn.
Daarnaast zijn populariteit en bekendheid redenen voor bezoekers om naar een evenement te komen. De spreker verhoogt als publiekstrekker de status van het evenement. Als organisator moet je dan rekening houden met hogere kosten voor deze spreker. Bekende Nederlanders -en beroemde buitenlandse sprekers- zijn vaak het duurst om te boeken.
De kosten voor een spreker worden ook bepaald door de populariteit van het onderwerp. De afgelopen jaren zijn thema’s als artificial intelligence, deepfakes, technologische trends, circulaire economie, klantgerichtheid en vitaliteit erg populair. Vanuit het publiek is daar ook veel vraag naar. Dat betekent dat de prijs voor een spreker over dit onderwerp hoger ligt.
Grote deskundigheid hangt niet altijd samen met spreektalent. Het is vrij zeldzaam dat in één persoon de vaardigheden samenkomen om inhoudelijk deskundig te zijn. Niet iedereen kan helder uitleggen of een grote groep mensen meenemen in een verhaal. Deze factoren verklaren het verschil in kosten tussen op het eerste gezicht gelijke sprekers in hetzelfde vakgebied.
Hoeveel vraagt een spreker voor een lezing tussen de vijfenveertig en vijfenzeventig minuten? Er zijn drie categorieën sprekers.
De eerste groep geeft lezingen naast een betaalde baan in het bedrijfsleven, universiteit of bij een non-profit instelling. Hij of zij is deskundig op een bepaald gebied, maar het spreken voor een groot publiek is niet het hoofdinkomen. Deze spreker kost maximaal € 2.000 voor een lezing, maar hij of zij neemt soms ook genoegen met een goede fles wijn en een boekenbon.
De tweede categorie spreker is professional. Hij of zij kan inspirerend verhalen vertellen. Het voornaamste verdienmodel van deze spreker is het spreken op een podium of via online kanalen. Deze sprekers hebben het talent en de ervaring om te spreken voor groepen. Het zijn geen bekende Nederlanders, maar wel een bekende naam in een vakgebied. Gemiddelde kosten bedragen tussen de € 2.000 en € 4.000 voor een lezing.
De derde categorie bestaat uit de toplaag van nationale en internationale sprekers. De kosten voor deze sprekers zijn soms een stuk hoger. Dit komt door bekendheid bij een breed publiek. Bijvoorbeeld door optredens in de media of een specifieke deskundigheid. Deze spreker vraagt waarschijnlijk tussen de € 4.000 en € 15.000 per lezing.
Ten slotte is er nog een buitencategorie van wereldberoemde internationale sprekers. Voor hen moet je al snel tussen de € 15.000 en € 25.000 voor een lezing neertellen. Mogelijk nog veel meer. Dat valt echter buiten de scope van dit artikel.
Er zijn ook sprekers die zonder vergoeding spreken. Zij werken vaak bij een onderwijsinstelling, de overheid of het bedrijfsleven. Deze sprekers kosten niks, maar worden uiteindelijk gecompenseerd in hun werktijden of via hun salaris.
Voor sprekers die zijn aangesteld bij een universiteit, kan het een verplichtingen zijn om te spreken bij gelegenheden. Hun passie is niet gegarandeerd. Niet zelden moeten ze ook een specifieke boodschap van hogerhand uitdragen.
Er zijn ook sprekers uit het bedrijfsleven die zonder kosten komen spreken. Maar let op: hun verhaal heeft vaak een commerciële boodschap. Dit is voor het publiek minder interessant. Ook is het minder duidelijk of de geleverde informatie objectief is.
Een professionele spreker betaalt zich terug in kwaliteit. Een professional wordt voortdurend afgerekend op prestaties. Ze zijn daarom blijvend gemotiveerd om hun uiterste best te doen. Als ze ongeïnspireerd een standaardpraatje afdraaien, verliezen ze inkomen. Bovendien bouwen ze in de loop der tijd een schat aan ervaring en waardevolle inzichten op.
Wat is beter voor je evenement: een bekende Nederlander of een inhoudelijk expert als spreker? Deze vraag is in zijn algemeenheid lastig te beantwoorden. Het ligt aan de doelstelling. Wil je veel bezoekers naar je evenement halen? Dan zal een bekende naam de kaartverkoop doen stijgen. Maar de kosten van een bekende Nederlander zijn vaak ook veel hoger. Wanneer kennisoverdracht belangrijk is, kun je beter een inhoudelijk deskundige inhuren.
Niet alle sprekers of sprekersbureaus berekenen op de zelfde manier de kosten door. Zaken als voorbereiding, reistijd, een kennismakingsgesprek en evaluatie achteraf zijn meestal bij de kosten inbegrepen. Maar niet altijd. Vraag dus aan de spreker of het bureau of bovenstaande posten onderdeel zijn van de eindfactuur. Sommige bekende sprekers vragen bijvoorbeeld een extra bijdrage wanneer ze ook bij de netwerkborrel moeten aanschuiven. Of willen de kosten voor een hotel vergoed krijgen.
Wanneer je een evenement gaat organiseren, is het slim minimaal vier maanden van tevoren contact op te nemen met de spreker. Er zijn namelijk bepaalde periodes in het jaar wanneer het erg druk is. Dat geldt vooral voor de periode april-mei-juni en september-oktober-november. Dat zijn voor sprekers de drukke maanden van het jaar, waarin veel evenementen plaatsvinden. Sommige sprekers berekenen ook hogere kosten in deze drukke maanden. De vraag vanuit de markt is dan veel hoger: een kwestie van vraag en aanbod. Dat laatste is echter ongebruikelijk.
Het is niet onbeleefd om bij verschillende sprekers een offerte aan te vragen voor een globaal beeld van de kosten. Wees dan wel transparant hierover richting spreker of bureau. Om snel inzage te krijgen in de kosten van een spreker, is het beter even kort telefonisch contact op te nemen. Dat scheelt beide partijen werk en tijd. En het voordeel van zo’n kort contact met de spreker is dat je meteen kunt horen of het klikt. Sommige sprekersbureaus hebben globale prijzen van sprekers op hun website staan.
Het boeken van een spreker via een sprekersbureau heeft voordelen. Wanneer de geboekte spreker bijvoorbeeld plotseling ziek wordt, kan een bureau meestal snel een vervanger regelen. Vaak zijn de kosten van het boeken van een spreker via een bureau wel iets hoger. Een bureau leeft immers van bemiddelingskosten. Wanneer je de kosten lager wilt houden, is het een optie de spreker rechtstreeks te benaderen.
Net zoals je kunt onderhandelen over een auto, tweedehands laptop of sierbestrating, kun je onderhandelen over de kosten van een spreker. Soms is er wat onderhandelingsruimte. Sprekers en bureaus kennen de markt van vraag en aanbod als hun broekzak en zijn met elkaar verbonden. Je kunt dus onderhandelen over de kosten van een spreker. Bedenk dan wel dat een inhoudelijk sterke spreker uniek is. Voor kwaliteit moet je betalen, zoals ook de betere chirurg, advocaat of muzikant een hogere prijs heeft. Goede doelen en non-profitorganisaties kunnen bijna altijd wel met de spreker overleggen over de kosten. Bijvoorbeeld met het voorstel een speciaal tarief te rekenen of anders van dienst te zijn.
Iedere spreker of bureau heeft zijn eigen regels. Het meest gangbaar is dat de kosten voor een spreker achteraf worden betaald. Sommige sprekers of bureaus vragen echter van tevoren een bepaald percentage aan vergoeding, bijvoorbeeld vijftig procent.
Soms vallen de verwachte bezoekersaantallen van een evenement tegen. Het thema spreekt dan toch minder aan. De periode van het jaar is ongunstig of de doelgroep lastig te bereiken. Het is dan niet gebruikelijk om de kosten van de spreker te herzien. Wat je voor de zekerheid kunt doen is een clausule opnemen in het contract. Dat maak je het mogelijk om de spreker af te zeggen tegen bijvoorbeeld vijftig procent van de afgesproken vergoeding.
Ben je opzoek naar een enthousiaste, inspirerende spreker die je doelgroep kan meenemen met een interessant verhaal, boeiende scenario’s en prikkelende voorbeelden? Neem dan contact met me op!
Ben je op zoek naar een spreker voor een event? Lees hier waar je op moet letten bij het boeken van een spreker. Veel informatie vind je ook in de artikelen: 7 kenmerken van een goede spreker en Wat maakt een goede spreker?
Een prettige spreker is fijn om naar te kijken en te luisteren. Welke onderdelen zorgen voor een goede presentatie? Je leest het op de pagina Inspirerende sprekers. Een waardevolle bron van informatie vol tips en adviezen voor organisatoren én voor sprekers.
Ik ben technologie-expert, trendwatcher en spreker op het gebied van digitale technologie. Tevens auteur van vier boeken over digitale technologie, onder andere over kunstmatige intelligentie en Blockchain. Mijn twee meest recente rapporten gaan over ‘Machines met verbeeldingskracht‘ en over ‘Deepfake technologie‘. Ik ben vaak te zien en horen in de landelijke media en schrijf opinie artikelen voor onder andere FD, NRC en Volkskrant. Ook ben ik de maker van de ‘Listening to the future’ tech-podcast en ik was jarenlang organisator van TechEvent SMC050, wat ik destijds zelf heb opgericht.