Tijdens de coronapandemie zijn we steeds meer gewend geraakt aan elkaars digital verschijningsvorm. We videobellen dat het een lieve lust is en kijken daarbij letterlijk naar een digitale versie van de ander. We denken er niet meer over na dat er tussen ons een beeldscherm zit. Wat we als digitaal zien is voor ons ‘echt’.
Onze fysieke wereld en digitale wereld versmelten al veel langer en nu staat dat ook te gebeuren met onze menselijke verschijning: De digimens. Digimensen zijn digitale verschijningsvormen van personen. Avatars die zeer sterk op mensen lijken. Soms hyperrealistisch zelfs.
Soms zijn het digitale representaties van mensen die in het echt ook bestaan (Ik heb bijvoorbeeld een digitale deepfake look-a-like van mijzelf gemaakt en mijn stem gekloond. Het resultaat zie je hier), maar soms van mensen die nooit bestaan hebben.
Commerciële bedrijven zijn ook actief met de digimens. We zien ze steeds vaker om ons heen. Op het internet, in de zorg, bij het nieuws. Het zijn digitale kopieën, weerspiegelingen van wie wij als mens zijn, te zien op laptop, smartphone of TV. Soms niet meer van echt te onderscheiden. De scheidslijn tussen echt en nep wordt steeds dunner. Het communiceren met dit soort softwaresystemen wordt steeds alledaagser.
(Wil je mijn item bij NOS Nieuwsuur over digital humans terugkijken? Dat kan hier.
De digitale avatar
Bij veel digitale mensen gaat het om ‘avatars’. Digitale representaties van bestaande mensen.
De avatar helpt bij de klantenservice, in de zorg of geeft een korte presentatie over een specifiek onderwerp. De voordelen zijn duidelijk: het is een verdere digitalisering van de klantenservice, dienstverlening en van communicatie. Ook vervangt het menselijke arbeid en contact waar dat niet noodzakelijk, wenselijk of rendabel is. Met digitale mensen maak je menselijke communicatie voor iedereen beschikbaar én goedkoper.
In de toekomst zal een nieuwslezer vaak een avatar zijn, net als de virtuele medewerker van McDonalds die ons naar onze fastfood wensen informeert. Een avatar bij de woningbouwvereniging schakelt in haar informatievoorziening makkelijk over van Turks naar Arabisch of van Zweeds naar Hindi, afhankelijk van de behoefte van de klant. Een digitale medewerker in de thuiszorg verschijnt wanneer een senior bezorgd een knop van de iPad drukt, om hem of haar gerust te stellen en te melden dat de thuiszorgmedewerker onderweg is. De digitale verpleegkundige helpt de patient met de juiste stappen om zelf de bloeddruk op te meten. Op de luchthaven helpt een digitale avatar om ons in te checken en naar de juiste gate te loodsen.
Wil je meer weten over dit soort ontwikkelingen? Download dan mijn 5 tech-boeken gratis en voor niks.
Digitale mens ondersteunt bij communicatie
In Nederland hebben veel mensen moeite lange stukken geschreven informatie tot zich te nemen en te verwerken. Avatars zullen waarschijnlijk een groot gedeelte van de schriftelijke informatievoorziening, bijvoorbeeld van de overheid, kunnen overnemen door de teksten voor te lezen. Zo vaak, zo duidelijk, zo snel als de toehoorder wenst. Desgewenst in de voorkeurstaal. En zoals gezegd: in de gezondheidszorg kunnen zulke avatars ook nuttig zijn. Mocht een patiënt na een gesprek met de dokter nog vragen hebben, dan kunnen deze misschien beantwoord worden via een beeldscherm thuis, door de digitale geneeskundige assistent. Ieder gesprek wat nu via een gespreksdiagram, een beslisboom kan worden gevoerd, kan in de nabije toekomst ook worden gedaan door een digitaal mens. 24 uur per dag, zeven dagen per week. De digitale menselijke (avatar) is nooit moe, nooit chagrijnig, houdt zich altijd aan het protocol en kun je makkelijk nieuwe regels en informatie meegeven.
En welke ethische bezwaren we kunnen hebben tegen de digitale mens (daarover straks meer), we moeten ook onder ogen zien dat we met de toenemende vergrijzing, de personeelstekorten in zorg en onderwijs soms wellicht gereedschappen moeten gebruiken die ons in eerste instantie een unheimisch gevoel geven.