Synthetische Media: een kunstmatige realiteit -ook als webinar-

Het tijdperk van Machines met verbeeldingskracht

Slimme software heeft in de afgelopen jaren steeds meer menselijke vaardigheden van ons overgenomen, zoals kijken, luisteren, spreken en lezen. De eerste veelbelovende vervolgstappen worden nu gezet op het gebied van verbeeldingskracht en synthetische media. Met generatieve AI-software is het mogelijk om nieuwe ideeën te genereren op basis van bestaande voorbeelden. Geen letterlijke kopieën, maar nieuwe variaties. De foto’s, video’s, teksten of geluidsfragmenten worden gecreëerd door de ‘verbeeldingskracht’ van de slimme software. AI-software wordt daarmee een ideeënmachine.

Wat zijn synthetische media?

Synthetische media zijn gecreëerd of gemodificeerd door kunstmatig intelligente (AI) software. De software maakt realistische voorbeelden of past bestaande data aan. Hierdoor ontstaan er volledig nieuwe én geloofwaardige media. Denk aan het verwisselen van gezichten in video’s, het namaken van een stem, nieuwe teksten of objecten verwijderen uit video’s. Een bekend voorbeeld van synthetische media zijn Deepfakes

 

Nieuwe recepten bedacht door kunstmatige intelligentie

 

Replicating Reality: Generatieve software als oneindige ideeënmachine

Vooral interessant zijn de de generative adversarial networks of GAN’s. Systemen die nieuwe data genereren van een verrassend hoge kwaliteit. Die technologie maakt grote stappen vooruit en geven machines een vonk van verbeeldingskracht. Hierdoor vervaagt in de loop van de tijd steeds meer de grens tussen reële en door machine gegenereerde content. Tussen wat door een mens en wat door een machines is gemaakt.

Albumhoezen gecreëerd door kunstmatige intelligentie

 

Synthetische Media als creatieve assistent

De opkomst van synthetische media leidt tot een explosie van creatieve mogelijkheden. Machines met verbeeldingskracht zijn geen science-fiction meer, maar realiteit. Kunstmatig intelligente software wordt onze creatieve assistent. Een assistent die een nieuwe tekst schrijft, nieuwe muziek componeert of automatisch je persoonlijke reactie op een e-mail voorstelt. Een assistent die je een suggestie doet tijdens webdesign of met een druk op de knop geheel nieuwe afbeeldingen voor je creëert.

Nieuwe invalshoeken hebben niet alleen betrekking op foto, video en audio, maar misschien ook op nieuwe medicijnen, nieuwe materialen, nieuwe smaakvariaties voor frisdranken of voorspellingen van het verloop van een ziekte. Synthetische media vormen na de opkomst van massamedia, het internet en sociale media de vierde mediarevolutie. En die biedt volop kansen. 

Vogels gecreëerd door kunstmatige intelligentie

 

De geest is uit de fles

Het is niet moeilijk om enthousiast te zijn over dit nieuwe landschap van mogelijkheden. Wij zullen als mensen op het gebied van creativiteit en innovatie steeds meer de interactie aangaan met kunstmatig intelligente machines. Op sommige vlakken zullen zij het creatieve proces enorm versnellen door met grote snelheid nieuwe ideeën te genereren. Sommige ideeën lijken wellicht onnozel of zelfs hallucinogeen, maar soms zijn ze ook verrassend vernieuwend en inspirerend. Machines met verbeeldingskracht waren jarenlang onderwerp van sciencefictionboeken en Hollywood-films. Maar de deksel is van de doos, de geest is uit de fles.

Nog een mooi voorbeeld van een AI-systeem dat gebruikt maakt van haar verbeeldingskracht. Met Image Inpainting kun je met een digitaal gummetje op je beeldscherm complete objecten wegpoetsen uit een foto. Het generatieve AI-systeem raadt hoe het lege gat gevuld moet worden en vult de ontstane leegte geloofwaardig in.

Beelden wegpoetsen met kunstmatige intelligentie

 

Voice-cloning voor commerciële doeleinden

Beroemde acteurs en artiesten kunnen in de toekomst hun stem laten klonen. Dat is een interessant nieuw verdienmodel. Die stemmen kunnen dan worden gebruikt op radio en TV, in advertenties of voor het voorlezen van een boek zonder dat de beroemdheid zelf nog iets hoeft te doen. Grote bedrijven kunnen je persoonlijk, in je eigen taal en met een -op jou afgestemde stem- en avatar vierentwintig uur per dag van dienst kunnen zijn. Thuis, online of op locatie.

Nog een goed voorbeeld. Onderstaande DALLE software maakt afbeeldingen op basis van geschreven tekst. Op basis van een zin worden volledig nieuwe foto’s gecreëerd.

Input: “Creëer een stoel in de vorm van een avocado.”

 

Input: “Een huiskamer met witte stoelen, open haard en poster van het Colosseum.”

 

Je eigen nieuwslezer

Synthetische media gaan ons media-aanbod ook persoonlijker maken. Zoals advertenties op Facebook kunnen worden aangepast aan het profiel van de kijker, zo gebeurt dat straks ook in films en series. Iedereen krijgt dan een gepersonaliseerde reclame over kleding, auto’s of horloge’s. Net zoals iedereen uiteindelijk zijn eigen individuele nieuwslezer krijgt.

 

Synthetische Media en Deepfake technologie

Maar zoals elke technologie kunnen deze technieken ook worden misbruikt. Zoals bij het verschijnsel deepfake, de inzet van generative AI technology voor het creëren van nepinformatie.

In deze lezing laat ik ook zien hoe kunstmatig gecreëerde tekst, beeld, video en audio kunnen worden ingezet voor criminele doeleinden. Denk aan: chantage, identiteitsfraude, beïnvloeden van verkiezingen, toebrengen van reputatieschade en het om de tuin leiden van biometrische herkenning.

In potentie kan deepfake-technologie op eenvoudige wijze een tsunami aan nepnieuws opleveren. Dat genereert sociale onrust, ondermijnt het vertrouwen in de journalistiek of wekt apathie op bij consumenten voor nieuwsfeiten.

In het algemeen creëert generatieve AI-software een nieuwe digitale wereld met nieuwe content, nieuwe ideeën en nieuwe gevaren. Nu de scheidslijn tussen de virtuele en fysieke wereld steeds dunner wordt en illusie en realiteit steeds meer in elkaar overlopen, is het onderscheid lastiger te maken tussen echt en nep. Machines met verbeeldingskracht creëren zo een kunstmatige realiteit.

 

Mijn drie publicaties over kunstmatige intelligentie.

Kenmerken Lezing Jarno

  • Energiek en inspirerend
  • Compact en prettig tempo
  • Begrijpelijk uitgelegd voor iedereen
  • Nuchter en gezond kritisch
  • Veel voorbeelden

Mijn meest recente lezingen:

  • Inspirerende online sessie voor thuiswerkende medewerkers. (Marketing)
  • Online congres over innovatie met alle stakeholders. (ICT en Publieke Dienstverlening)
  • Online medewerkersbijeenkomst over digitale transformatie. (Zakelijke Dienstverlening)
  • Europese bijeenkomst over de frontlinie van technologie en patenten. (Europees Non-profit)
  • Aftrap strategisch plan voor komende 5 jaar. (Woningbouw)
  • Aftrap Heidag management. (ICT dienstverlener)
  • Online paneldiscussie: technologie en corona. (Financiele Dienstverlening)

Als spreker voor je (online) event.

Vertel mij iets over je bedrijf, je medewerkers, je relaties, je doelstelling en ik zorg voor een inspirerende, motiverende lezing. Wil je relaties samenbrengen, je medewerkers online inspireren, een aftrap doen voor een creatieve sessie, een ‘online energyboost’ geven of met het managementteam een strategisch plan maken? … Vul dan het contactformulier in en ik neem snel contact met je op.

Jarno Duursma versus Deepfake Avatar

Real Jarno versus Deepfake Avatar

Real Jarno versus Deepfake Avatar

En deze video kun je de vergelijking zien tussen Jarno Duursma als echte spreker van vlees en bloed en de digitale deepfake look-a-like avatar spreker.

Beide video's zijn geloofwaardig om te zien. Echter: onderling zijn er subtiele verschillen. Check de video om het te zien!

(Video) My look-a-like deepfake avatar

My look-a-like deepfake avatar

My look-a-like deepfake avatar

My digital deepfake avatar presenter.

A digital copy of Jarno Duursma. What you see and hear is not a real human. This digital deepfake presenter is made with artificially intelligent software. Digital avatars will play an important role in the information services of the future.

Podcast Creatieve Machines

Uitgelichte lezing

Impact van Deepfake technologie

1# Impact van Deepfake technologie

Deepfake technologie maakt het mogelijk om mensen in videos dingen te laten doen die ze in het echt niet gedaan hebben en te laten zeggen die ze niet gezegd hebben. Gezichten, video's, stemmen en audio opnames kunnen worden gemanipuleerd.

Daardoor ontstaat het risico dat we onze ogen en oren niet meer kunnen vertrouwen. Of valt het wel mee? Wat kun je ertegen doen? En zitten er ook voordelen aan deze technologie? Ik vertel u graag over Deepfake Technologie in deze lezing. Beoordeling: 8,9!

Bekijk lezing

Inspirerende lezing voor Thuiswerkers

Het normale kantoorleven verdwijnt door de tweede coronagolf steeds verder uit het zicht. We werken thuis. Dat heeft voordelen maar ook nadelen. Geen praatjes met collega’s. Niet even snel kunnen overleggen. Er is gebrek aan sociale cohesie. Aan nieuwe ideeën. En soms ook gebrek aan motivatie. We merken hoe belangrijk verbinding en relaties zijn.

Misschien helpt het om een inspirerende sessie over innovatie, technologie en verbinding te organiseren voor uw medewerkers? Een ‘energyboost‘!
Laat het me weten. Al mijn lezingen kunnen ook prima online gegeven worden. Met hetzelfde enthousiasme als bij een fysieke bijeenkomst.

Wilt u uw team inspireren? Motiveren? Weer even (online) bij elkaar brengen? Neem dan contact met me op. Ik denk graag mee.

Neem contact met mij op

"Jarno heeft bij de HKU een lezing verzorgd over Synthetische Media: Kunstmatige creativiteit. Jarno liet aan de hand van vele voorbeelden zien wat er in de fascinerende wereld van deepfakes allemaal mogelijk is. Interessant en beangstigend tegelijkertijd, en genoeg stof tot nadenken. Zijn lezing werd met veel enthousiasme ontvangen."
Marjoleine Gadella
Coördinator Evenementen bij HKU
Marjoleine Gadella
"Voor de eerste editie van ons online digital marketing event bij Achmea heeft Jarno een lezing gegeven over synthetische media en deepfakes. Jarno brengt met veel energie de boodschap over en maakt het onderwerp erg toegankelijk, ook voor collega’s die weinig digital kennis hebben. Met behulp van sprekende voorbeelden word je helemaal meegenomen in de wereld van deze nieuwe technologie."
Kimberley van Hulst
Digital Marketeer Achmea
Kimberley van Hulst