Vragen? Bel 06 – 160 749 53 of mail mij info@jarnoduursma.nl

Vragen? Bel of mail mij

Nemen digitale systemen onze banen over?

‘The world in your pocket’, zou Apple-icoon Steve Jobs hebben gezegd bij de introductie van de eerste iPhone. Of die voorspelling helemaal is uitgekomen, daarover kun je discussiëren, maar ver zat Jobs er in ieder geval niet naast. De smartphone heeft een ongekende digitale revolutie ontketend. Nu staan we aan het begin van een nieuw soort digitale ontketening: de opkomst van artificial intelligence. Met alle gevolgen van dien, niet in de laatste plaats voor het beroepenveld. In welke mate bedreigt robotisering onze arbeidsmarkt?

Robotisering van de arbeidsmarkt: routinematig werk verdwijnt

Er doen wat dat betreft allerlei wilde speculaties de rondte. Tegelijkertijd is goed om niet blind achter die voorspelling aan te draven. Banen met een groot routinematige component zullen steeds vaker en harder onder druk komen te staan. Bijvoorbeeld de receptioniste, die telefoontjes doorverbindt en afspraken inplant. Of over de call center-medewerker, die vijftig keer per dag dezelfde vragen moeten beantwoorden. Banen met meer nadruk op fysiek handmatige werkzaamheden, zoals die van de loodgieter, kapper of tandarts, staan in het groen. Die zullen heus niet zo maar ophouden te bestaan.

 

Machines met verbeeldingskracht

Wat wel goed is om scherp op het netvlies te houden, is dat artificial intelligence  (AI) steeds beter in staat is om menselijke eigenschappen over te nemen. Denk dan aan eigenschappen als kijken, lezen, luisteren, spreken, redeneren en zelfs al een beetje aan het herkennen van emoties. Een nieuw soort AI-systemen zijn zelfs al in staat om nieuwe ideeën te genereren waardoor machines een vonk van verbeeldingskracht krijgen. Dat proces zit in een enorme versnelling. Systemen helpen je steeds vaker om je werkzaamheden te verlichten en te automatiseren. Straks heb je als journalist wellicht software op je pc die je kan helpen om de tone of voice in de tekst precies te laten aansluiten bij je lezersdoelgroep. Het werk van de journalist wordt daarmee gemakkelijker, maar zal de baan zelf zal zeker blijven bestaan. Er zitten namelijk heel veel menselijke vaardigheden in het echte journalistenwerk.

 

Ruimte voor nieuwe werkzaamheden

Om je als werkende op die toekomst voor te bereiden kun je het beste je werk onderverdelen in dertig taken. En daarin maak je een schifting tussen taken die door software kunnen worden overgenomen  en taken waar een overduidelijke menselijke eigenheid voor nodig blijft. Dan weet al behoorlijk nauwkeurig hoe de toekomst van je baan er uit gaat zien. Juristen zullen in de toekomst heus geen contracten meer gaan napluizen of er oneffenheden in staan. Dat wordt voor een groot gedeelte overgenomen door digitale systemen. Consequentie is dat gestandaardiseerde activiteiten worden geautomatiseerd en dat er ruimte ontstaat voor nieuwe werkzaamheden. Misschien is het wel zo dat juristen daardoor meer zaken kunnen aannemen tegen een lager tarief.

 

 

AI gaat steeds meer ‘intelligente’ taken overnemen

Digitalisering van werkonderdelen is allang geen toekomstmuziek meer. Ook nu al wordt in de breedte van het bedrijfsleven de invloed van kunstmatige intelligentie gevoeld. Telefonische gesprekken worden overgenomen door AI, AI-software begint onze zinnen in e-mails en artikelen aan te vullen en samenvattingen voor ons te schrijven.

De lijn van complexiteit van wat AI kan schuift steeds verder op. Complexe systemen nemen steeds meer menselijke eigenschappen over. Nederland is voornamelijk een kennissamenleving. AI gaat steeds meer ‘intelligente’ taken van ons overnemen. Kijk naar de functie van de HR-manager. Software om cv’s te beoordelen: is al op de markt. Of naar de politieagent. Sofware om aangiftes te beoordelen: is al op de markt.

Elke werknemer krijgt sluipenderwijs met digitalisering te maken. We worden daarom niet allemaal werkeloos, maar we moeten ons wel heel actief als mens blijven ontwikkelen, willen we op lange termijn relevant blijven.

Dit artikel verscheen eerder in Het Financieel Dagblad.

 

Boek Jarno als spreker

Wat klanten zeggen

"Jarno Duursma sprak op de jaarlijkse klantendag van Hewlett Packard Enterprise. Hij nam ons mee op een inspirerende reis door trends als AI en deepfake en de impact die deze trends hebben op de maatschappij, nu en in de toekomst. Prikkelend, energiek en volop interactie.
"
Rick Glas
Rick Glas, Hewlett Packard Enterprise
Rick Glas
"In zijn lezing over The Metaverse nam Jarno het publiek stap voor stap mee naar een wereld die sommigen totaal vreemd is. Hij praat niet over hoofden heen, maar checkt regelmatig bij het publiek wat hun (voor)kennis is en zet ook kanttekeningen bij ontwikkelingen. Erg prettig. Na afloop schoof Jarno aan bij de paneldiscussie die ik begeleidde. Hij wist zaken goed toe te lichten op een losse, spontane manier. "
Anic van Damme
Creative storyteller | Presentator | Journalist
Anic van Damme
"Spreken over nieuwe technologie is een vak apart. Je moet écht weten waarover je het hebt, en dat tegelijkertijd toegankelijk kunnen uitleggen. Jarno heeft dat vak echt onder controle en doet dat met een heerlijke guy-next-door mentaliteit. Een genot om naar te kijken en te luisteren!"
Martijn Aslander
Spreker, Auteur.
Martijn Aslander

Waarom Jarno?

Wie is Jarno Duursma? Lees alles over zijn achtergrond als spreker, schrijver en tech-expert.

Over Jarno Duursma

Waarin onderscheidt Jarno zich van andere sprekers? Lees meer over zijn drijfveren, ervaring en presentatiestijl.

Waarom Jarno Duursma?

Jarno Duursma is een onafhankelijk technologie- expert, publicist, onderzoeker en spreker op het gebied van digitale technologie. Hij schreef vier boeken, onder andere over kunstmatige intelligentie, creatieve machines, deepfake technologie en blockchain. Jarno is veelvuldig te zien in dagbladen en landelijke media zoals EenVandaag, NOS, RTL4 en schrijft opinie-artikelen voor onder andere FD, NRC en Volkskrant. Hij is officieel LinkedIn top Voice op het gebied van AI en maker van de ‘listening to the future’ tech-podcast en de ‘Trending in Tech’ nieuwsbrief.