Vragen? Bel 06 – 160 749 53 of mail mij info@jarnoduursma.nl

Vragen? Bel of mail mij

Wat is ChatGPT?

ChatGPT is een website waar je interactie kunt hebben met een razend slimme, schrijvende assistent. 

ChatGPT is hele slimme software die razendsnel in staat is om op basis van een simpele vraag tekst te schrijven, En dat niet alleen:

ChatGPT kan:

  • Antwoorden geven op verschillende vragen en bijbehorende uitleg bieden,
  • Een inhoudsopgave genereren voor een boek
  • Teksten herschrijven
  • Teksten samenvatten
  • Een stap voor stap instructie schrijven,
  • Computercode genereren en verbeteren
  • Sommen maken, songteksten schrijven
  • Verhalen verzinnen
  • Scenario’s bedenken op basis van een artikel
  • Advertentieteksten en payoffs verzinnen
  • Een opzet maken voor een beleidsstuk, opinieartikel .
  • Tekst schrijven voor je website, folder en flyer.

Sommigen noemen de release van ChatGPT in technologisch opzicht vergelijkbaar met ‘het iPhone moment’ van kunstmatige intelligentie en ik denk eerlijk gezegd dat daar niks aan gelogen is.

ChatGPT is een soort Google, maar dan óok met de mogelijkheid in gewone mensentaal antwoord te geven op je vraag én de mogelijkheid om razendsnel volledig nieuwe teksten te genereren.  Een fantastisch, magisch stuk gereedschap.

Zoek je een spreker over ChatGPT? Vraag dan een vrijblijvende offerte aan via deze link!

ChatGPT en LLM

ChatGPT is gebaseerd op Generative Pre-trained Transformer (GPT) technologie en is getraind met een enorme dataset, die bestaat uit tekst van websites, internetfora, digitale boeken en ondertiteling van video’s. Bovendien worden menselijke trainers ingezet om de AI-software te helpen bij het leren en verbeteren van haar vaardigheden.

Een Large Language Model (LLM) is een computermodel dat specifiek is ontworpen om te werken met taal. Dit type model is getraind met behulp van een zeer grote hoeveelheid tekstdata. LLM’s zijn vaak gebaseerd op neural networks, waardoor ze in staat zijn om taalpatronen op een manier te begrijpen die lijkt op hoe mensen taal verwerken.

ChatGPT als productiviteitstool

Zoals ik ook al schrijf in mijn boek “De digitale butler” en in mijn rapport “Machines met verbeeldingskracht“, versterkt en vervangt kunstmatige intelligente software steeds meer onze vaardigheden: kijken, luisteren, spreken, lezen en nu dus ook creativiteit.

Ben je kenniswerker die overdag achter een laptop zit? Dan gaat ChatGPT je werk beïnvloeden. Doe cognitieve taakjes? Dan kan ChatGPT je helpen.

Wanneer je redacteur, schrijver, vertaler of journalist bent, dan kunnen zeker veel van je taken worden overgenomen door ChatGPT. Hetzelfde geld voor mensen die werken in marketing, communicatie of media.

Om iedereen gerust te stellen: banen zullen echter niet volledig verdwijnen door deze software. Veel van het kenniswerk zal er wel zeker door veranderen. Je werk gaat er sneller, efficiënter en (gedeeltelijk) creatiever door worden. ChatGPT is dus vooral een productiviteitstool en een ideeënversneller.

ps: meer weten over dit soort technologie? schrijf je dan in voor mijn ‘Trending in Tech’ nieuwsbrief.

Voorbeelden hoe je ChatGPT kunt gebruiken

1. Kun je een script schrijven voor een presentator voor een YouTube-video die uitlegt hoe deep learning werkt?
2. Maak 10 Facebook advertenties voor een nieuw merk koffie gericht op personen met een luxe levensstijl.
3. Kun je de rol van een verkoper spelen en een verkoopscript samenstellen voor een gebruiksvriendelijk smart home-systeem dat betaalbaar is voor klanten met een middeninkomen?
4. Geef me tien suggesties voor namen van een nieuw merk milieuvriendelijke kleding dat Generatie Z zou aanspreken?
5. Genereer tien verschillende reacties voor klanten die hun product te laat hebben ontvangen op onze webshop en geef ze een kortingsbon van 10%.
6. Geef me tien vragen die ik aan een HR-manager kan stellen tijdens een sollicitatiegesprek bij een tech startup.
7. Schrijf een e-mail aan Teun waarin ik hem meedeel dat ik niet bij het evenement op 26 januari aanwezig kan zijn, maar dat ik hem de week daarop zal bellen.

Vier manieren waarop ik ’t gebruik:

  1. Ik laat ChatGPT mijn Engelse teksten verbeteren: Ik kan een fatsoenlijke Engelse tekst schrijven, maar soms kan ’t beter. In het verleden heb ik soms een vertaler gebruikt om me te helpen mijn teksten te herschrijven, maar nu vertrouw ik op ChatGPT om suggesties te doen voor formuleringen die niet alleen betere zinnen opleveren, maar er ook voor zorgen dat mijn schrijven foutloos is.
  2. Ik laat ChatGPT soms marketingmateriaal schrijven: Ik ben niet echt goed in het schrijven van promotiemateriaal. Dus toen ik onlangs door een klant werd gevraagd om een tekst te schrijven over de inhoud van mijn lezing, gebruikte ik ChatGPT. Om mijn tekst effectiever te maken, vroeg ik ChatGPT om hem te herschrijven in een marketingstijl. Het resultaat was veel beter dan mijn oorspronkelijke tekst.
  3. ChatGPT helpt bij het genereren van nieuwe ideeën: Ik gebruik ChatGPT ook om nieuwe invalshoeken en ideeën te bedenken voor mijn presentaties. Toen ik bijvoorbeeld een lezing moest geven over technologie, de toekomst en de muziekindustrie, vroeg ik ChatGPT om een artikel te genereren met 10 ideeën voor het gebruik van NFT-technologie in de muziekindustrie. Sommige van de suggesties waren niet nuttig (!), andere waren nuttig, en een in het bijzonder – het idee van het creëren van een unieke kopie van een album – was iets waar ik eerder over had geschreven maar was vergeten. Ik kon dit idee verwerken in mijn presentatie.
  4. Ik laat ChatGPT soms artikelen samenvatten. Wanneer ik weinig tijd of zin heb om lange artikelen te lezen, laat ik ChatGPT samenvatten. Bijvoorbeeld met deze prompt (tekstcommando):

Please forget all prior prompts. You’re an expert in summarizing text. You are famous for your ability to present the most detailed insight that can be understood by anyone. I am a new first year student.   Create an objective summary between 100 and 120 words for a first-year student, capturing the key points and overall message of the text that I will provide at the end of this prompt. Ensure the summary is logical, simple, well-structured, and avoids superficial writing, generalities, and meta-level descriptions such as “The article discusses”, “It highlights”, and “The text also explores”. Instead, present the information as if the author of the article is describing it directly to the reader. Include one key quote at the end of the summary. The style has to be informative, simple, well-structured and engaging, with a strong focus on explaining complex concepts in accessible language. Here’s the text:

Door AI beter worden in ons werk

Ook wanneer het gaat om mijn eigen werk maak ik dus actief gebruik van ChatGPT. Het vervangt dus (suffe) taakjes.Maar uiteindelijk is ChatGPT een drijvende kracht om mijn werk nóg beter te doen. Om nog meer de menselijke component toe te voegen.

Concreet: in mijn nieuwsbrief schrijf ik bijvoorbeeld ‘samenvattingen’ van interessante artikelen. Dat kan OpenAI software echter nu ook. Mijn taak wordt nu nóg meer: het cureren van interessante artikelen en het schrijven van een samenvatting met duiding, context, mijn eigen kennis en persoonlijke perspectief. Dát maakt het interessant en doorslaggevend voor de abonnees om te lezen.

En dat niet alleen: omdat de software soms nog feitelijke onjuistheden produceert, (waarover later meer) is er absoluut nog deskundigheid nodig om de gegenereerde output te controleren. Dus mijn rol als deskundige blijft hierin ook nodig.
Net zoals deze AI-software de grafisch ontwerper, schrijver, marketing professional, SEO-professional, beleidsmaker dwingt om nóg beter te worden in hun werk. Nog meer de meerwaarde kunnen laten zien. Immers: als iedereen output kan genereren van gemiddelde kwaliteit, moet je nóg meer een tandje bijzetten.

Dit soort software noodzaakt ons als mensen om nog beter in ons werk te worden. En dat is echt een positief aspect ervan.

Zoek je een spreker over ChatGPT? Vraag dan een vrijblijvende offerte aan via deze link!

ChatGPT valt onder de paraplu van “Synthetische media”. Dat zijn media, zoals bijvoorbeeld digitale afbeeldingen, teksten, video’s of audiofragmenten die zijn gegenereerd door kunstmatige intelligente software. Je kent de synthetische media ook van de ‘deepfakes’. Synthetische media kunnen worden gebruikt voor verschillende doeleinden, zoals in de filmindustrie, voor videogames of voor marketingdoeleinden. In de video kun je iemand iets laten doen wat hij of zij het niet gedaan heeft. Je kunt iemand zijn stem nabootsen en met een toetsenbord van alles laten zeggen. Er zitten dus ook een flinke nadelen aan het gebruik van synthetische media. Denk aan identiteitsfraude, het creëren van reputatieschade en het genereren van nepnieuws. 

Nadelen en risico’s

Maar naast dat we verwonderd en enthousiast mogen zijn over onze menselijke capaciteit om dit soort technologie te bouwen, mogen we wat mij betreft ook beginnen met het stellen van de kritische vragen.

Soms onwaarheden

Een manke poot van deze technologie is namelijk dat de software artikelen, antwoorden, uitleg genereert met een stevige overtuiging, maar gewoonweg niet altijd de waarheid spreekt. De software is getraind op basis van de enorme bakken data van ons internet en we weten het: daar staan ook veel onwaarheden in. Hoewel de software zich presenteert als alles wetende machine, zitten er ook fouten in waar de gebruiker zich niet altijd van bewust is. Het internet kan zo nóg meer overspoeld worden door foutieve informatie. Omdat de software leert van onze menselijke input zal dit na verloop van tijd verbeteren, maar dan zou je dus als gebruiker ook graag willen weten welke data het systeem getraind is om te komen tot haar antwoorden. Zo kun je bijvoorbeeld onjuistheden, vooroordelen en discriminatie herkennen. Anders dan de naam doet vermoeden is de software van OpenAI echter niet openlijk inzichtelijk.

Zoek je een spreker over ChatGPT? Vraag dan een vrijblijvende offerte aan via deze link!

Makkelijk is niet altijd beter

Het derde aspect waar we ons bewust van moeten zijn bij het gebruik van ChatGPT is dat een gemakkelijke, snelle oplossing niet altijd de beste keuze is. Als auteur van meerdere boeken weet ik dat schrijven veel meer is dan alleen het “op papier zetten van woorden”. Het is denken, begrijpen, verbindingen leggen en (heldere) expressie van complexe emoties en gedachten. Bij het schrijven van een boek of artikel verdiep je je echt in een onderwerp, integreer je alle kennis en maak je het onderwerp je echt eigen. Zo word je immers ook een expert op het gebied.

Door te schrijven kun je je binnenwereld vergroten, nieuwe verbanden leggen. Nog dieper: Door te schrijven, te denken, te voelen, te wikken en wegen, leg je een verbinding tussen je innerlijke wereld en de buitenwereld, wat écht kan leiden tot persoonlijke groei.

Persoonlijke groei en cognitieve ontwikkeling

Natuurlijk kan ChatGPT je helpen om een onderwerp meer eigen te maken en je op weg te helpen, maar juist in het doen en zwoegen zit de integratie van kennis en wijsheid. Je wordt geen goede marathonloper door steeds shortcuts te nemen naar de finishlijn. Je moet de meters lopen. Hetzelfde geldt voor schrijven. Het is belangrijk om te investeren in het leerproces, want dat is wat leidt tot persoonlijke groei en cognitieve ontwikkeling. Alhoewel ChatGPT kan helpen om dit proces te versnellen, is het nog steeds belangrijk om de tijd te nemen om te leren, te denken, te weten en te integreren.

Zou dus ook het nadeel van deze technologie kunnen zijn dat we minder moeite gaan doen om zaken tot op de bodem uit te zoeken omdat deze slimme assistent ons het kant-en-klare antwoord serveert? Bij het gebruik van Google krijg je immers nog meerdere bronnen geserveerd waarbij je zelf moet wikken en wegen. Bij ChatGPT krijg je één hapklaar antwoord. Het zou me niet verbazen wanneer we dan nét iets te vaak denken: prima zo!

Van wie is de waarheid?

Dat roept vervolgens ook weer de ethische vraag op: wanneer we massaal gebruik gaan maken van deze slimme assistent, is het dan wijs om ‘de waarheid’ in handen te leggen van een bedrijf als OpenAI? Bepalen zij uiteindelijk wat ‘waar’ is? Het zou dan bijvoorbeeld mogelijk zijn dat ze content blokkeren, zoals de Chinese regering informatie over de protesten op het Plein van de Hemelse Vrede blokkeert. En we moeten kritisch zijn op het feit dat de macht zich wederom concentreert bij Big Tech.

Hyperslimme assistent

Dat brengt me ook gelijk bij een volgende kritische vraag: we maken kennis met een razend slimme digitale assistent die op een aantal vlakken de menselijke cognitie tart. Waar staat deze software over vijf jaar? En over tien jaar? Het is niet gek om eens na te denken over de consequenties wanneer een commercieel AI-systeem een breed scala aan taken beter kan doen dan wij mensen doen.

Te afhankelijk van Big Tech?

En er zou een moment kunnen komen dat we als mensen te afhankelijk van ChatGPT worden. Dat je gewoonweg een niet meer in te halen achterstand hebt wanneer je deze software niet gebruikt. Leggen we daarmee weer niet te veel van onze autonomie in handen van Big Tech zoals we ook gedaan hebben met Google, Facebook en Amazon?

Nog meer weten? Lees mijn opinie artikel in Dagblad Trouw.

16 toekomstige use cases:

Wat in de toekomst sowieso gaat gebeuren is dat je ChatGPT kunt vragen om te reflecteren op afbeeldingen (“wat is er opvallend aan deze foto?”). Ook wordt het mogelijk dat het systeem zonder internetverbinding (!) op je laptop en telefoon (!)  kan draaien. Ook zal het op korte termijn gekoppeld worden aan het internet zodat je ook actuele informatie kunt raadplegen. Op moment van schrijven ondersteunt ChatGPT informatie tot en met 2021. ChatGPT krijgt een breed scala van geïntegreerde apps die we kennen van het internet zoals Instacart en Expedia, die direct door het systeem gebruikt gaan worden, zonder dat je er expliciet om hoeft te vragen. Een netwerk van externe apps en plugins. Open source alternatieven van ChatGPT zullen snel populair worden. Deze zijn gratis en vrij om te gebruiken.

Nog een aantal toekomstige usecases:

  1. Impersonatie:
    In de toekomst kun je ChatGPT toegang geven tot je e-mail conversaties, tweets en WhatsApp berichten, waardoor het systeem je manier van communiceren kan imiteren en e-mails of WhatsApp-berichten namens jou kan versturen. De software zal in de toekomst in staat zijn om nieuwe e-mails voor je op te stellen die alleen nog door jou goedgekeurd hoeven te worden. Hoewel dit handig is, kan het ook onpersoonlijk zijn.
  2. Afbeeldingen:
    In de toekomst zal ChatGPT in staat zijn om op basis van je tekst of verhaal een overeenkomstige afbeelding of video te genereren binnen dezelfde omgeving.
  3. Empatisch communiceren:
    ChatGPT zal in de toekomst steeds geavanceerder worden. In de klantenservice kan het gebruikt worden en zal het steeds beter in staat zijn om emoties te herkennen in tekst en op een empathische manier te communiceren met zowel tevreden als ontevreden klanten. Deze feature zou ook in de gezondheidszorg van pas kunnen komen. Ook hier blijft belangrijk: waarborgen van echt menselijk contact!
  4. Sparringpartner:
    Een verbeterde versie van ChatGPT zou ook als sparringpartner voor de boardroom kunnen dienen. Het zou bedrijfsinformatie kunnen analyseren en samenvatten, scenario’s kunnen simuleren en de directie hiermee nieuwe inzichten kunnen geven. Dit kan de besluitvorming verbeteren en discussies aanzwengelen.
  5. Productvergelijker:
    In de toekomst, wanneer ChatGPT geïntegreerd wordt in een webshop, zou je de slimme assistent kunnen vragen om een tekst te schrijven waarin de voordelen en nadelen van verschillende producten worden beschreven op basis van klant-reviews. Zo kun je eenvoudig producten met elkaar vergelijken binnen een webshop.
  6. Beroemdheid:
    ChatGPT kan in de toekomst de rol aannemen van een beroemdheid. Het systeem wordt getraind met tekstdata en zal dan in staat zijn om te communiceren in de stijl van die specifieke bekende persoon. De chatbot zal dan bijvoorbeeld ingezet worden in marketing campagnes, waarbij een merk een virtuele versie van deze beroemdheid inzet om interactie te hebben met fans en potentiële klanten.
  7. Makkelijke teksten:
    In de toekomst kan de software geïntegreerd worden op websites van de overheid om moeilijke teksten automatisch toegankelijker te maken voor mensen die moeite hebben met moeilijke teksten.
  8. Bulk Samenvatten:
    ChatGPT zal in de toekomst in staat zijn om grote hoeveelheden tekst te samenvatten. Zoals tientallen bladzijden met juridische documenten of wetenschappelijke literatuur. Hierdoor worden deze teksten eenvoudiger te begrijpen en te verwerken voor mensen.
  9. Rol van collega
    In de toekomst zal ChatGPT, nog meer dan nu, de rol van collega kunnen aannemen. Vanuit deze rol zal het nog beter in staat zijn om specifieke taken te vervullen. “Je bent een marketeer. Je bent een deskundige op het gebied van online marketing. Je kunt de out-of-the-box denken. Je bent gedreven. Je bent creatief. Schrijven opzet voor een jaarplan voor een webshop voor verzorgingsproducten. Gebruik woorden met veel overtuiging.”
  10. Gepersonaliseerde content:Je kunt ChatGPT in de toekomst vragen om je Twitter, LinkedIn profiel en website te analyseren en (op basis van je deskundigheid en interesses) iedere dag 10 nieuwe Twitter berichten te genereren.
  11. Productanalyse:Het zal mogelijk worden om automatisch de kracht en zwakte van een product te distilleren uit honderden klantreviews. Op basis van deze analyse zal de software in staat zijn om suggesties te doen voor productverbeteringen en tegelijkertijd een nieuwe productpagina te schrijven waarin bijvoorbeeld de klantbeleving in drie zinnen wordt samengevat.
  12. Proofreader:
    Ben je bezig met het schrijven van een boek, essay of wetenschappelijk artikel? Dan kun je ChatGPT vragen om het te proofreaden, te controleren op inhoud, grammatica en opbouw. Zo krijg je feedback voor verbetering.
  13. Notulist en secretaresse:
    Opgenomen vergaderingen worden automatisch getranscribeerd, samengevat en de actiepunten worden hieruit gehaald.
  14. Zakelijke documenten genereren:Het systeem zal op basis van een tekstcommando in staat zijn om juridische en financiële documenten te genereren, zoals NDA-contracten en facturen.
  15. Scripts schrijven:
    ChatGPT zal ook in staat zijn om scripts te schrijven voor film, televisie en video-games, wat het produceren van dergelijke programma’s en films goedkoper zal maken.
  16. Gepersonaliseerde phishing mails:Criminelen zullen het systeem gebruiken om phishing-mails te personaliseren door sociale mediaberichten te analyseren en op basis daarvan mails te genereren die gericht zijn op jou, je werkgever of familieleden, met de bedoeling om te misleiden.

 

Conclusie ChatGPT:

ChatGPT is een website waar je interactie kunt hebben met een razend slimme, schrijvende assistent. 

Het is een ‘kantelpunt’ op het gebied van kunstmatige intelligentie. Een concreet voorbeeld hoe slimme software ons productiever en creatiever kan maken. ChatGPT dwingt ons om nog beter te worden in ons werk. Nog menselijker te worden. Tegelijkertijd zijn er ook een flink aantal nadelen. Zo spreekt de software niet altijd de waarheid, kunnen we er lui en gemakzuchtig door worden en kan het onze persoonlijke groei belemmeren. Ook moeten we afvragen of het wel verstandig is dat zo’n krachtige stuk gereedschap als ChatGPT in handen is van een commercieel bedrijf. En daar komt bij: hoe slim is deze assistent over vijf of tien jaar?

We staan absoluut aan het begin van een nieuw tijdperk van kunstmatige intelligentie met zoete vruchten. Maar het is ook aan ons om ze op een zorgvuldige en verantwoorde manier te plukken.

Zoek je een spreker over ChatGPT? Vraag dan een vrijblijvende offerte aan via deze link!

Jarno Duursma is een onafhankelijk technologie- expert, publicist, onderzoeker en spreker op het gebied van digitale technologie. Hij schreef vier boeken, onder andere over kunstmatige intelligentie, creatieve machines, deepfake technologie en blockchain. Jarno is veelvuldig te zien in dagbladen en landelijke media zoals EenVandaag, NOS, RTL4 en schrijft opinieartikelen voor onder andere FD, NRC en Volkskrant. Hij is maker van de ‘listening to the future’ tech-podcast en de ‘Trending in Tech’ nieuwsbrief.

 

Wat klanten zeggen

"In zijn lezing over The Metaverse nam Jarno het publiek stap voor stap mee naar een wereld die sommigen totaal vreemd is. Hij praat niet over hoofden heen, maar checkt regelmatig bij het publiek wat hun (voor)kennis is en zet ook kanttekeningen bij ontwikkelingen. Erg prettig. Na afloop schoof Jarno aan bij de paneldiscussie die ik begeleidde. Hij wist zaken goed toe te lichten op een losse, spontane manier. "
Anic van Damme
Creative storyteller | Presentator | Journalist
Anic van Damme
"Jarno zorgt met aanstekelijke energie en een enorme informatiedichtheid voor een interactieve presentatie die iedereen boeiend vindt. Hij vertelt je alles over de actuele ontwikkelingen en licht ook de risico's toe. Jarno vult de zaal met kennis en energie en is bovenal een zeer prettig persoon om mee samen te werken."
Marijke Roskam
Professioneel Dagvoorzitter
Marijke Roskam
"Jarno’s lezing hielp ons de impact te snappen van kunstmatige intelligentie op mensen, bedrijven en zelfs de hele samenleving. Zijn frisse kijk op de digitale toekomst inspireerde ons team maar waarschuwde ons ook niet de menselijke factor te vergeten. Want juist die menselijke factor zal in de toekomst voornamelijk hetgeen zijn waarmee je je als bedrijf kunt onderscheiden."
Rudy Kempe
KONE
Rudy Kempe
"In zijn lezing over The Metaverse nam Jarno het publiek stap voor stap mee naar een wereld die sommigen totaal vreemd is. Hij praat niet over hoofden heen, maar checkt regelmatig bij het publiek wat hun (voor)kennis is en zet ook kanttekeningen bij ontwikkelingen. Erg prettig. Na afloop schoof Jarno aan bij de paneldiscussie die ik begeleidde. Hij wist zaken goed toe te lichten op een losse, spontane manier. "
Anic van Damme
Creative storyteller | Presentator | Journalist
Anic van Damme
"In drie kwartier kregen de deelnemers aan ons ANVR reiscongres in Portugal een spervuur aan voorbeelden van toepassingen kunstmatige intelligentie voorgeschoteld. De presentatie van Jarno heeft ons op een hele aanschouwelijke manier duidelijk gemaakt dat de toekomst al is begonnen. Toppresentatie!"
Frank Oostdam
Directeur ANVR
Frank Oostdam
"The webinar on the power of technology in times of corona is really recommended. Jarno Duursma takes you through the (im)possibilities that technology offers in these corona times in his typical, catchy way. Afterwards you'll be completely up-to-date and enriched with a number of surprising insights!"
Bas Baalmans | en
Digital Business Centre - Rijksuniversiteit
Bas Baalmans | en